Jorma Nordlin

Raitiovaunuliikenne taas sekaisin - mitä pitäisi tehdä väärin pysäköiville?

Hyvin pienellä teolla saa aikaiseksi Helsingissä ison harmin. Yksi väärin pysäköity auto sotkee raitiovaunuliikenteen. Erityisen häiriöherkkiä linjoja ovat linjat 7A ja B. Näitä linjoja kannattaa välttää.

 

Apulaiskaupunginjohtaja Sauri tiedotti Facebookissa raiteille pysäköidyn auton sotkevan raitiovaunuliikennettä Porthaninkadulla tästä johtuen linjat 1, 3 ja 9 eivät kulje Kallion kautta kello 9.35. Kalliossa pysäkeillä olevat, joutuvat etsimään jonkun toisen liikennevälineen.

 

 "Näitä sattuu melkeinpä kerran päivässä. Joskus autoilijat osaavat pönttöillä useamminkin, kertoo liikennetyönjohtaja Jari Lukkarinen." (Metro-lehti  5.11.2012)

 

 

Autoilijat ymmärtävät miten täytyy pysäköidä, he ovat autokoulun käyneitä. Tässä on nyt kyse selvästä välinpitämättömyydestä. Mitä tällaisille autoilijoille pitäisi tehdä?

 

Saurin Facebook-päivitys herättää Facebookissa vilkasta keskustelua.

 

Ehdotetaan, että kyseisessä kohtaa pysäköinti kiellettäisiin. Kaupunkia arvostellaan piittaamattomuudesta, koska se ei ole rajoittanut raitioliikennettä haittaavaa pysäköintiä.

Eräs kommentoija ehdottaa väärin pysäköineiden kouluttamista raitiovaunukuskeiksi.

Ehdotetaan, että Helsingin kaupungin liikennelaitos tekisi laskelman, miten suuri taloudellinen haitta väärin pysäköinnistä kaupungille aiheutuu. Kulkuväline halutaan pysäköinninvalvonnan huostaan.

Kommenteissa ehdotetaan apulaiskaupunginjohtaja Saurille aloitteen tekemistä asiassa.

 

Kuljettajalle halutaan autoilukieltoa pariksi viikoksi.


Saurin Facebook-kommentteihin on lisätty valokuva väärin pysäköineestä autosta.

Poliisi kutsuttiin paikalle ja kuljettaja sai sakot. Sakotus ei näytä vähentävän tätä ongelmaa.

Minä ehdotin raitiovaunulle oikeutta työntää auto sivuun:
"Aina tulee olemaan niitä, jotka pysäköivöt väärin. Kyse on tekojen lukumäärästä. Mikään vahtimiskeino ei auta. Tehokkampaa on sporan pelotevaikutuksen lisääminen. Autoilijoita varoitetaan, että tästä eteenpäin voit löytää autosi työntyneenä sivuun ja naarmuuntuneena, jos pysäköit sporareitille. Vastaat itse."

Kommenteissa pohditaan sitäkin, onko se autoilijan vai kaupungin vika, jos kaupunki sallii pysäköinnin  tienvarteen, jossa on liian ahdasta.

 

Raitoliikenteelle aiheutetut häiriöt nousevat usein mediassa esiin.

 

Autoilija pönttöili – ratikat poikkeusreitille

 

Audi-kuskin parkkeeraus pisti vihaksi

 

Helsinki haukkuu kuorma-autot: ”Ihminen on mennyt kuuhunkin”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Martti Laines

Sähköjuna on järjettömän kömpelö laite kaupungissa. Jäänne 1800-luvulta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Auton siirtäminen onnistuu helpohkosti käsivoiminkin, jos motivaatio on kohdallaan: jo pari yläasteen oppilasta jaksaa hivuttaa ilkeän opettajan auton poikittain lämmitystolppien väliin. Luulisi siis pieneen sivuttaissiirtoon riittävän junanvaunullinen aikuisia.
Jos ja kun ongelmaa ei saa ratkaista paikallisesti, pitäisi se ratkaista pysäköinninvalvontaa kehittämällä. Siinä on kaksi perustavaa laatua olevaa ongelmaa:
- Kaikista pysäköintivirheistä saa yhtä suuren rangaistuksen.
- Pysäköinninvalvojat toimivat provisiopalkalla tai ovat muuten tulosvastuullisia, jolloin he hakeutuvat paikkoihin joista raha irtoaa mahdollisimman helposti - eivät siis sinne, missä virheellisestä pysäköinnistä on eniten haittaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset