Jorma Nordlin

Professori kysyy menisitkö aamyöstä kolmelta kauppaan?

Nyt raahataan jo professoireta mediaan selittelemään kauppojen aukioloajoista. 

 

Miten ihmeessä muu maailma pärjää aukioloaikojen kanssa? Aukioloaikojen pidentämisen suhteen on turhia pelkoja. Haetaan kärjistyksiä ja dramatisoidaan. Ei kai nyt kukaan usko vakavissaan, että aukioloajat kovin radikaalisti muuttuvat? Se oikea tavoite mihin pyritään ja mikä on järkevää, että palvelut ovat paremmin saatavissa ihmisten vapaa-ajalla. Suurin osa kaupoista laittavat tulevaisuudessakin ovensa kiinni kun ilta hiljenee. 

 

Me olemme nähneet ja kokeneet ulkomaanmatkoillamme paremmin saatavia palveluita, kun kaupat ovat pitempään auki. Palaamme viimeistään "arkeen" ajaessamme kotiin lentokentältä, kun mietimme että mistähän sitä ruokaa saisi jääkaappiin ostettua, kun se on tyhjä ja huomenna pitäisi mennä töihin. Ei tämän maan tarvitse palvelujen suhteen olla mitään "periferiaa". Miten ihmeessä muissa maissa ihmiset selviytyvät, kun kaupat ovat pidempään auki, viinejä ja väkeviä viinoja saa kioskeista ja ruokakaupoista ja tämä koetaan meille haitalliseksi?

 

On suorastaan hassua, että meillä holhotaan näin tiukasti. Kaupat menevät aikaisin kiinni, kalja- ja siiderihyllyt suljetaan ennen kauppojen sulkeutumista, tupakkaa myydään hassuista valkoisista "automaateista". Miksi meitä pidetään näin avuttomina? Kun olette seuraavan kerran ulkomaan matkalla, katsokaa ympärille ja miettikää miten ihmeessä he pärjäävät siellä ja mitä pahaa ne kaikki meillä kielletyt asiat ovat siellä saaneet aikaiseksi?

 

Tiedättekö, että Helsinki on joutunut erikseen pystyttämään kylttejä, joissa lukee: "Nurmikolla saa istua". Voisiko tämän holhoamisen ajanjakson jo vuonna 2015 jättää historiaan? Pitäisköhän minun oikeasti heittäytyä holhousyhteiskunnan avuttomuustasoa vastaavaksi ihmiseksi? Ehkä tämä minussa tuntuva vastenmielinen holhoamisen tunne johtuukin siitä, että en vain ole vielä mukautunut holhottavaksi. 

 

YLE: "Professori aukioloaikojen vapauttamisesta: Voittajia olisivat ketjuliikkeet ja isot marketit"

http://yle.fi/uutiset/professori_aukioloaikojen_vapauttamisesta_voittajia_olisivat_ketjuliikkeet_ja_isot_marketit/8253821

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Tähän samaan pelleilyyn kuulu ravintoloiden aamuyön valomerkki, joka aiheuttaa Helsingissä isoja taksijonoja.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Taksijonot johtuvat siitä, että taksilupien määrä on rajoitettu. Suomessa estetään viranomaisten toimesta vapaa kilpailu. Sitten ihmetellään korkeita hintoja.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Ei johdu siitä. Ei mitenkään voida mitoittaa taksien määrää muutaman ruuhkahuipun mukaan. Ei sellainen ole järkevää bisnestä. Se määrä autoja seisoisi sitten muun ajan taksitolpilla ilman asiakkaita.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #3

Jos kuka tahansa saisi hoitaa taksiliikennettä, silti autojen määrä tulisi vastaamaan kysynnän määrää.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #3

Kukas takseja kieltää tulemaan ajoon vaikka klo 02:00. Viranomaismääräykset !

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #5

Helsingissä lähes kaikki taksit ovat ajossa, kun ihmisiä tulee valomerkin jälkeen ravintoloista. Taksikapasiteetti ei riitä. Jos taksikapasiteetti mitoitettaisiin ruuhkahuippujen mukaan, takseja olisi aivan liikaa. Se tietenkin on oma kysymyksensä, pitäisikö kapasiteetin määrä muotoutua vapaasti markkinoilla kysynnän mukaan ilman sääntelyä. Nämä taksit ovat ajossa klo 02.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #3

Molemmat ovat väärässä! Johtuuko aamuyön taksijono aukioloaikojen sääntelystä? Kyllä. Johtuuko aamuyön taksijono taksilupien määrän sääntelystä? Kyllä. Eli itse asiassa positiivisemmin ilmaistuna molemmat ovat oikeassa.

Sääntely johtaa kysynnän ja tarjonnan epätasapainoon, kun virkamies päättää miten hommat hoidetaan, sen sijaan että toimijat sopeutuisivat asiakkaiden käyttäytymiseen. Olemme luoneet hallintokulttuurin jossa vastuu siirretään aina viranomaiselle ja kun nämä viranomaiset eivät ota huomioon toisiaan, joko piittaamattomuuttaan tai lakien rajoitteiden vuoksi, he korostavat molemmat ongelmaa jota ei olisikaan ilman heitä. Nuo aamuyön taksijonot ovat tästä hyvä esimerkki. Pelottavinta on että tämä sairas hallintokulttuuri mitä ilmeisimmin vaikuttaa myös keskustelukulttuuriin.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Taksijonot valomerkin jälkeen johtuvat siitä, että julkinen liikenne ei kulje tuohon aikaan.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #8

Niinpä, johtuuhan se taksijono siitäkin, mikä oli todistettava #11.

Yllättäen tämä kolmaskin selittävä tekijä on säännelty ala, näkeekö joku muukin tässä toistuvan kaavan...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #8

Mitään ylipitkiä jonoja ei silti olisi, jos taksielinkeino olisi niin vapaata, että sen dynamiikka kokonaisuudessaan olisi sopeutettu kysyntäheilahteluihin. Toisin sanoen viikonloppuöisin olisi tietyissä paikoissa niin paljon takseja tarjolla, että se riittää kattamaan kaiken kysynnän. Osa niistä autoista ei olisi taksiajossa muina aikoina lainkaan. Kuinka tämä käytännössä järjestettäisiin on sitten elinkeinon harjoittajien intressissä suunnitella.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #13

Juuri näin ja niitä autoja on käsittääkseni pilvin pimein olemassa jo tänä päivänä. Olettakaamme että ajolistojen ja mun sääntelyn osalta yrittäjä voisi laittaa ajoon toisenkin autonsa. Olemme kuitenkin luoneet säännöshirviön, joka johtaa uuden taksiauton omistajan kohdalla 4800 € lisälaskuun. Kuolettamaton osa autoveron alennuksesta laitetaan nimittäin maksuun, jos hän ottaa vara-auton ajoon muusta syystä kuin varsinaisen auton huollon tai korjauksen vuoksi.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #17

Ainakin Helsingissä yrittäjä voi laittaa ajoon kaikki autonsa vaikka 24/7. Lista määrää vain "minimin", eli sen milloin ainakin on oltava ajossa. Tällä pyritään varmistamaan se, että myös hiljaisina aikoina on takseja saatavana.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #22

Jonkin verran niitä joutuukin sitten ajattamaan, että pääsee omilleen kun tuo 4800 € lisäkulu paukahtaa maksettavaksi joka kolmas vuosi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

90-luvulla saavuin kerran aamuyöstä kolmen maissa Manhattanilla hotellille vuokra-autolla Mainesta ja kysyin respalta, että olisiko heillä mitään pientä yöpurtavaa tarjolla. Respa ilmoitti, että keittiö on kiinni eikä vitriinissäkään ollut mitään. Sitten hän kehotti minua kipaisemaan muutaman korttelin päässä olevassa 7/11 myymälässä, joka oli auki 24 tuntia vuorokaudessa. Kun kysyin oliko ympäristö turvallinen liikkua jalkaisin siihen aikaan yöstä, niin hän naurahti sanoen, että kunhan et vain jää auton alle.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kiva käydä poiketa ABC:llä klo 2:10 kun on tullut viimeisellä koneella kotikentälle ja jääkaappi tyhjä kotona.

Muistan kuin hain railakkaan illan jälkeen hienossa huimetuksessa Chicagon keskustan marketista yömyssyksi viskilekan ja myyjä myi tuotteen ilmeen värähtämättä. Miltei uskomattomalta tuntui.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Jos oikeasti sen viskilekan ostaminen yömyssyksi illalla marketista olisi haitallista, niin USA:ssa on paljon miljoonakorvauksista provisiota odottavia juristeja valmiina auttamaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jos aukioloajat muuttuvat, oli niiden muuttamiselle ilmiselvä tarve ja säätelyn purkaminen kannatti.

Jos aukioloajat eivät muutu, ei niiden säätelykään ollut perusteltua, jolloin säätelyn purkaminen kannatti.

Muissa tilanteissa kannattaa jatkaa nykyistä byrokratiaa.

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

"Miten ihmeessä muu maailma pärjää aukioloaikojen kanssa?" Sanokaa se, jotka tunnette Saksan aukioloajat, voivatko kaupat olla auki sunnuntaisin?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eiköhän Saksakin pärjäisi vapaiden aukioloaikojen kanssa.

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Toistaiseksi Saksa, Euroopan Unionin väkiluvultaan suurin maa (15 kertaa Suomea suurempi,selviää ilman kauppojensa vapaita aukioloaikoja!

Saksasta voisi tulla merkittävä kaupallinen toimija Euroopassa, jos se ottaisi mallia Suomen hallituksen toimista aukioloasiassa?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #18

Selviää? Sääntelylle pitää olla perusteet, ei päin vastoin. Eli kysymys joka on tämän keskustelun kannalta mielenkiintoinen on:
Mitä hyvää aukioloaikojen sääntely tuo taloudelle, hyvinvoinnille ja kulttuurille ja mitä haittoja se aiheuttaa?

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

AY-mafia ja sääntelyn pauloissa olevat proffat todellakin yrittävät kampittaa muutoksen, jolla pyritään lisäämään vapautta. Ei tuo aukiolojen vapauttaminen todellakaan tarkoita sitä, että kauppojen ja liikeiden pitäisi olla 24/7 auki. Ne voivat olla auki pitempään, jos on tarvetta. Tällä voi myös olla työllisyyttä lisäävä vaikutus parhaassa tapauksessa, kun pitää palkata lisää porukkaa myöhäisempiin vuoroihin.

Muutoinkin kaupan alalla on tämä sääntely ihan järjetöntä. Suomi on oikea holhousvaltio joka asiassa. Esimerkiksi Saksassa viinejä myydään ihan vuorokauden ympäri ruokakaupoissa, mutta eipä Berliinin kaduilla juoppoja näy. Suomessa ei tarvitse sitten edes päiväsaikaan juoppoja paljoa etsiä isommissa kaupungeissa.

Kuvittelenko vai ovatko professorit olleet viime aikoina jopa hanakaampia puuttumaan lainsäädäntötyöhön?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

PAM:in puheenjohtaja Ann Selin teki ainakin heti selväksi ettei kyseinen liitto halua kaupan alalle lisää työpaikkoja. En nyt ihan heti ymmärtänyt miten on liiton, sen jäsenten tai yhteiskunnan etu että emme lisää työtilaisuuksien määrää. Ehkä hän pelkää että järjestäytymisaste laskee, jos tulee lisää työntekijöitä alalle. Se ei olisi hyvä asia oman aseman kannalta. Pahimpana peikkona todennäköisesti sääntelynpurkuinnossa näyttäytyy TES:in yleissitovuudesta luopuminen. Kunhan minun valtani säilyy, ei työllisyydellä ole kovin suurta merkitystä?

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Täällä on ennenkin vertailtu Suomen meininkiä isomman maailman meininkiin. Keskustelussa on se harha, että pienehkössä saksalaisessa tai yhdysvaltalaisessa kaupungissa voi olla yhtä paljon asukkaita kuin Helsingissä, miljoonakaupungeista puhumattakaan.

Käsittääkseni 24h-vähittäismyynti ei ole mikään kultakaivos Suomessa - muistan lukeneeni jostain ABC:n kokemuksista. Vaikka toisaalta ei tarvitse olla kummoinen kirkollinen pyhäpäivä, kun ABC:n ruokamarketissa on jonoa peräseinään asti. Monet muut ajat on varmaan sitten kovin hiljaista ja kun tuota populaa ei ole kuten muualla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ja mikä olisi ongelma, jos yrittäjälle annettaisiin vapaat kädet itse määrätä aukiolosta ja arvioida karttuvan kokemuksen perusteella millainen aukioloaika on kannattavinta?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset