*

Jorma Nordlin

Postitoiminta on kriisissä

Posti ei ole kyennyt toipumaan ongelmistaan. Tärkeitä viranomaiskirjeitä katoaa matkalla, laskut ovat myöhässä ja verkkokaupat ovat vaikeuksissa lähetystensä kanssa. Postin käyttäminen vähenee rajusti, mikä aiheuttaa pahoja ongelmia.

Mitä tapahtui Postin toiminnassa ennen kroonisen "jakelukriisin" alkamista? Ihmiset siirtyivät käyttämään enemmän sähköisiä laskuja, aikakausilehtien tilaaminen väheni ja Posti vähensi henkilökuntaa. Siitäkö tämä johtuu?

Suomalaisen verkkokaupan kehittymiselle tämä on paha ongelma. Suomi tarvitsisi omaa kansainvälistyvää vähittäiskauppaa.

Oletteko huomanneet postin palvelutason heikkenemisen? Minulle tulee lähetykset miten sattuu ja sukulaiseni kertoivat jakeluongelmista. Postia jaellaan vääriin paikkoihin.  Olen saanut joitakin huomautuslaskuja ja sen vuoksi olen siirtynyt käyttämään enemmän palvelujen tarjoajien käyttämiä muita maksupalvelumuotoja, joka pahentaa Postin ongelmaa koska paperilaskujen liikenne  ja niistä saatavat tulot vähenevät. Posti ajautuu näin kierteeseen, jossa sen oman toiminnan huononeminen vähentää asiakkaiden määrää ja heikentää kannattavuutta.

 

Virallisia kirjeitä kadonnut postissa. (Talouselämä, 9.5.2017)

"Jos työnhakija ei vastaa ajoissa te-toimiston lähettämään työtarjoukseen, hänelle voidaan määrätä 60 päivän karenssi. Sen aikana työnhakija ei saa päivärahaa."

 

Asuinalueiden postilähetykset katoavat, tai niitä jaetaan vääriin paikkoihin. (Talouselämä, 24.4.2017)

"Posti pahoitteli tapahtunutta iltapäivällä myös Twitterissä: "#Posti: Kiitos ja anteeksi Munkkiniemen asukkaat! Meidän moka. Palautteet tutkittu, virhe löytyi, apuvoimat paikalla.

 

Köyhän lapsiperheen joululahjat kadoksissa. (Iltalehti, 13.1.2017)

"Vöyrillä asuva köyhä suurperhe jäi ilman joululahjoja, kun paketti katosi postissa. Postin tuotepäällikkö Janne Virtala myöntää Postin tehneen selvän virheen."

 

Verkkokaupat vaikeuksissa postilähetysten kanssa. (YLE, 4.5.2017) (MTV, 19.10.2016)

"Verkkokauppayrittäjän paketit jäivät jumiin Postin lajittelukeskukseen. Pienyrittäjä joutuu itse maksamaan Postin virheistä koituvat ylimääräiset kulut."

"Korkeaoja on pyörittänyt kauppaa noin 16 vuotta, joten hänellä on Postin palveluista pitkä kokemus.

Pitkään hän olikin palveluihin erittäin tyytyväinen, mutta viime kesästä saakka ongelmia on ollut jatkuvasti. Korkeaoja on kuullut myös kilpailijoiltaan vastaavia tarinoita."

 

 

Talouselämä: "Posti jättänyt kirjeitä toimittamatta - työttömille karensseja: Viimeisen parin vuoden aikana ongelmat lisääntyneet."

http://www.talouselama.fi/uutiset/posti-jattanyt-kirjeita-toimittamatta-tyottomille-karensseja-viimeisen-parin-vuoden-aikana-ongelmat-lisaantyneet-ihan-selkeasti-6646386


Talouselämä: "Posti nöyrtyi ja myönsi vakavat jakeluongelmat Helsingin Munkkiniemessä – hyvitykseksi tarjottu postimerkkejä."

http://www.talouselama.fi/uutiset/posti-noyrtyi-ja-myonsi-vakavat-jakeluongelmat-helsingin-munkkiniemessa-hyvitykseksi-tarjottu-postimerkkeja-6643542


YLE: "Postin palveluissa jälleen ongelmia pääkaupunkiseudulla – Pieni verkkokauppayrittäjä kantaa seuraukset pakettien toimitusvirheistä."

http://yle.fi/uutiset/3-9593109

Iltalehti: "Köyhän yksinhuoltajaperheen musertava pettymys: Posti hukkasi ainoat joululahjat."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701132200053317_uu.shtml

Helsingin Sanomat: "Posti myöntää paikoin vakavatkin jakeluongelmat – Ongelmat painottuvat 15–20:lle postinumeroalueelle. Viestintävirasto asetti kuukausi sitten Postille 100 000 euron uhkasakon, sillä Posti on toistuvasti rikkonut velvollisuuttaan jakaa niin kutsutut yleispalvelukirjeet eli postimerkillä varustetut kirjeet viitenä päivänä viikossa. Kesä–syyskuussa jakamatta jäi noin prosentti postimerkkikirjeistä eli noin 50 000 kirjettä kuussa. Postin Vuola sanoo, että ongelmat painottuvat 15–20:lle eri postinumeroalueelle."

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004999357.html


MTV: "Yrittäjät pulassa Postin epäluotettavuuden takia – Posti kuittaa: Palveluiden laatu erittäin hyvä."

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yrittajat-pulassa-postin-epaluotettavuuden-takia-posti-kuittaa-palveluiden-laatu-erittain-hyva/6125526

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Kohta ollaan tilanteessa, jossa valtio joutuu tukemaan postitoimintaa, jotta vanhukset saavat kirjeensä ja muut postinsa kotiin.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Tässä se nähtiin, miten Postin yksityistäminen "tehosti toimintaa" ja "paransi palvelua". Taloudelliset realiteetit kertovat, että kun samoista postimaksuista pitää repiä vielä voittoa joillekin, niin jostakin ne rahat on otettava. Eikä työntekijöiden selkänahasta voi ikuisuuksiin repiä, jos on höylätty jo aika ohkaiseksi -meinaan porukka. Sitten otetaan kriisitilanteissa kaikenlaisia tilapäisiä ja harjoittelijoita ja laitetaan nämä tosiosaajien hommiin.

Yksityistämisestä hyötyy vain se taho, joka tulee vetämään välistä ja keräämään katteet, eivät asiakkaat, eivät työntekijät.

Niihin aikoihin, kun postin nimeksi laitettiin "Itella" ajattelin, että se taitaa tulla lauseesta "Ite saat jaella", koska posrilootaani tuli jatkuvasti oman kaupunginosan muutakin postia, joiden osoitteessa yhteistä minun osoitteeni kanssa oli vain 5B. Kadunnimi oli toinen. Niitä sitten iltakävelyllä jakelin ihmisille, ja pari kertaa soitin postiin, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta mihinkään. Sitten aloin kirjoitella kuoriin tiedoksi vastaanottajalle, että oli kannettu väärään osoitteeseen.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Kuka viitsii jatkuvasti itselle saapuneita vääriä lähetyksiä lähteä jakamaan Postin puolesta oikeisiin osoitteisiin ja tehdä Postin työt ilmaiseksi? Sen ymmärtää jos joskus niin käy, mutta nyt näyttää tilanne olevan huono pitkän aikaa.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen Vastaus kommenttiin #10

No kun en noita kehdannut roskiinkaan laittaa, ja olivat sentään samassa kaupunginosassa.

P.S. Osoitteet oli kirjoitettu aivan selkeästi, suurin osa koneella tai printattu.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Pitäisi keskittyä postin toimittamiseen perille eikä mahdollisimman suureen nopeuteen joka tuntuu nyt olevan pinnalla. Postin jakaminen esim. kolme kertaa viikossa riittäisi 90%:lle kansalaisista jos toimitusvarmuus ja toiminta muutoinkin olisi parempaa.
Yritykset jotka ehkä tarvitsevat nopeampaa jakelua voisivat maksaa siitä erikseen tai olla maksamatta.
Sanomalehtien jakelun voisi hyvin jättää lehtitalojen hoitoon kokonaan ja mainokset tulee tai ovat tulematta, tuskin niitä kovin moni jää kaipaamaan vaikka tulevat harvemminkin.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Joo, yritin soittaa postin jakeluun asuinpaikkakunnalla palvelunumeroon 0200- ... Jonotus maksaa ilmoitus, palvelussa kiirusta, voit ottaa netin kautta yhteyden..

Sama verrattuna EKSOTE:n palveluihin: jos ei heti pääse sisään, nauhoitettu
ilmoitus: jos haluat jättää soittopyynnön valitse 1... Helvetin hieno sovellutus EKSOTE:lta, luuri ei lämmitä ja säteilytä korvaa jne odotellessa yhteydenottoa toimijalta.

Ottaisivat saatanan tunarit oppia toimivista organisaatioista, sitten niitten nurmikoiden leikkaamiseen yms.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Eiköhän ne ongelmat alkaneet kun Posti ensin muutettiin liikelaitokseksi ja sen jälkeen yhtiöitettiin.

Ei voi kuin kummastella, miten kirjepostia voi kadota, kun kuljetusketju on aukoton, ellei postisäkkejä käsitellä kuin lentomatkustajien matkalaukkuja ruumaan laitettaessa, eli heitellään niin että säkit aukenevat.

Suurin osa kirjeistä taitaa "kadota" automaattisen lajittelun linjoilla, jossa kuoria syystä tai toisesta silppuuntuu mekaanisessa rasituksessa. Tätähän posti ei myönnä.

Postia myös varastetaan lajittelukeskuksissa. Tästä on myös henkilökohtaista kokemusta, kun aselähetys aikoinaan katosi Metsälän uumeniin ja löytyi paikasta, jonne sen ei missään olosuhteissa olisi pitänyt päätyä.

http://yle.fi/uutiset/3-5335770

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/06/09/tuhan...

Kaikki postin katoaminen ei kuitenkaan mene postin syyksi.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/802167/SS+Postia+...

Postiahan on löytynyt jaettuna mm. roskalaatikoihin ja ojan pientareille.

Paljonko ongelmia aiheuttavat maahanmuuttajataustaiset työntekijät, joita lienee kohta enemmistö postin pääkaupunkiseudun työntekijöistä?

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Ehkä on tarkoituskin, että posti kuolee eli että sen poliittinen johto tappaa postin. Saavat sitten helpomman suojasataman.

Kaveri kertoi miten Saabin aikoihin Turusta Uuteenkaupunkiin oli hyvä junayhteys ja sitä monet käyttivät. Sitten aikataulua muutettiin niin, ettei se enää sopinut oikein kenellekään, jolloin koko vuoro voitiin lakkauttaa liian vähäisen käytön perusteella.

Posti näyttää olevan samalla uralla.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Huomasin kävelylenkillä ollessani erään talon pensasaidan alla vanhan kastuneen ilmaisjakelulehtinipun. Oli narut ympärillä. Ilmeisesti jollakin työntekijällä oli loppunut into kesken. Niitä ei todennäköisesti Posti jakele.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Posti ei ollut toimittanut erään maahanmuuttajan oleskelulupakorttia. Asia selvisi yhteydenotolla Maahanmuuttovirastoon.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Olen aika lailla siirtynyt käyttämään e-laskuja, lukemaan e-lehtiä paperisen sanomalehden sijasta. Tavarat kuljetan itse hakemalla, ja tarvittaessa pakun tai peräkärryn vuokraamalla.

Ilmeisesti olemme palaamassa villin lännen aikaan ennen postivankkureita. Mies voi luottaa viestin tai tavaran perille pääsyyn vain viemällä sen itse pisteestä A pisteeseen B.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Juuri näin olen minäkin tehnyt, kun en luota postin jakamiseen. Maksan kännykkälaskut suoraan operaattorien sivuilla, käytän myös e-laskuja. Postia tipahtelee luukusta hyvin harvoin. Juuri tämä on se tilanne jossa Postin liiketoiminta on käytännössä jo saattohoitovaiheessa.

Ainoastaan toivoa heillä on, jos valtio joutuu turvaamaan iäkkäiden ihmisten vuoksi postinjakelun.

Verkkokaupoille tilanne on huono, Suomesta pakettien lähettäminen ulkomaille on järjettömän kallista ja suomalaisia verkkokauppoja ulkomaiset asiakkaat epäielvät huijareiksi, kun näkevät lähetyskulut.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Kyllä Posti on huolellinen toiminnassaan. Minulle se toi 25.4.17 ilmestyneen sanomalehden 9.5.17. 5.5. ilmestynyt lehti tuli 10.5.17. Lehdet painetaan Salossa, joten matka Helsinkiin on n. 115 km.

Onkohan Postissa meneillään joku "italialainen"?

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

TE-palvelut käyttää ilmeisesti Postin palveluita tuottamaan eKirjeitä esimerkiksi silloin kun työttömällä ei ole yhteystiedoissaan puhelinnumeroa.

Tiedä sitten kumman vika on kun TE-viranomaisen laatimaan eKirjeen nimikentän ja osoitenkentän väliin oli tulostunut rivi, minkä perusteella TE-viranomainen haluaa minut kutsua puheilleen. Aikamoinen moka jomman kumman taholta.

Mutta lehdykkä postinen tulee kuin nakutettuna postiluukusta. Eilenkin lehdykän välissä oli 5 mainosta. Tuosta täydet pinnat postinjaon täsmällisyydelle vaikka en koskaan lue lehdykän sisältöä.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Itse alalla olleena huomasin kymmenisen vuotta sitten, että yrityksen rekrytointilinja muuttui. Aikaisemmin oli tapana valita johto- ja esimiestehtäviin henkilöt talon sisältä. Uusi linja oli palkata lähes suoraan koulunpenkiltä juuri valmistuneita, jotka eivät tunteneet alaa, työmenetelmiä, eivätkä aina edes toimintaa säätelevää lainsäädäntöä ja sopimuksia.

Alkoi yrityskulttuuri, jossa tärkeintä oli tuloksen tekeminen laadun kustannuksella. Omat asiakaslupaukset eivät merkinneet paljonkaan, kun yritettiin selvitä mahdollisimman halvalla erityisesti työkustannusten osalta. Johdon tarkoitus oli painaa kulut minimiin ja ensimmäisiä säästökohteita oli henkilöstön koulutus. Koulutuksen puute näkyy tietysti laadun heikkenemisenä.

Vuonna 2014 perusjakelussa käytiin raskaasti ylimitoitetut yt-neuvottelut. Oli tilanteita, kun jakajat eivät ehtineet jakaa reittinsä posteja työajan puitteissa. Ylityöt kiellettiin säästösyistä eikä tuurareita aina ollut saatavilla joten postia alkoi jäädä jakamatta, joka olisi aikaisemmin ollut käsittämätötä. Nyt siitä tuli uusi normaali. Noiden yt- neuvottelujen jälkeen palkattiin takaisin irtisanottua väkeä, mutta tilanne ei enää normalisoitunut, vaan tuo uusi normaali on edelleen voimassa.

Oma lukunsa on Postin sekoilu ja epätoivoinen uusien toimialojen haeskelu.

Risto Salonen

Keskisellä Uudellamaalla asuvana ei minulla ole mitään valittamista. Posti tulee päivittäin tosin vaihteluväli on 11 ja 15 välillä. En ole huomannut viivästymisiä tai puuttumisia.
E-laskun otan aina käyttöön, kun toimittaja lisää paperilaskuun maksun. Paperilaskut ja lehdet tulevat ajallaan.
Ehkä olen poikkeus?

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Järkyttävintä oli kun liikuntavammaisen äitini kauppapalvalvelun lasku katosi postissa. Kauppapalvelu lopetti ruoan toimitukset iäkkäälle äidille, joka ei kotoaan pysty poistumaan.
Edes karhulaskua ei tullut ennen ruokatoimitusten keskeyttämistä (vai katosiko karhulaskukin postissa).

Piti lähteä toisesta kaupungista viemään äidille ruokatarpeita, ja homman selvitys kauppapalvelun kanssa oli lähes yhtä vaikeaa ja monimutkaista, koska "piti maksaa se lasku kun tullut teille postissa" - aika vaikeaa kun ei ollut koskaan tullutkaan.

Kaj Kulp

Jokainen poikkeus on erittäin harmillinen niin asiakkaille kuin meille postilaisille. Samalla tulee muistaa suuri mittakaava: huolehdimme vuosittain onnistuneesti perille yli 2 miljardia postilähetystä, 2,4 miljoonaa rahtilähetystä ja 34 miljoonaa pakettia. Volyymit ovat yhä suuret, vaikka postiala on historiallisen suuressa murroksessa digitalisaation vuoksi.

Postia ei tueta verovaroin. Viime vuonna tehdyt uudistukset jakeluun olivat välttämättömiä muun muassa jakelukustannusten nousun hillitsemiseksi jaettavan postimäärän laskiessa. Jakelu-uudistuksemme eivät sujuneet joka paikassa ongelmitta, mikä aiheutti joillakin paikkakunnilla viiveitä. Vuoden vaihteesta asti postin viisipäivänen jakelu on toteutunut hyvin. Esimerkiksi viime viikolla viisipäiväinen jakelu toteutui 99,8 %:iin osoitteista.

Yksittäisiä virheitä tulee, se on monivaiheisessa postin käsittelyssä ja ihmisten tekemässä työssä mahdollista. Jokainen poikkeus kuitenkin selvitetään. Voit jättää tarvittaessa selvityspyynnön Postille https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/...

Postin kulkuun voi Suomessa luottaa, se on kansainvälisestikin verrattuna korkeatasoista.

Kaj Kulp
Johtaja, Postin kirje- ja suoramarkkkinointipalvelut

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Mittakaava on ollut aina suuri. Myös ennen näitä ongelmia.

Mitä tarkoittaa poikkeus? Jos asiakkaalle jää palvelu saamatta onko se poikkeus?

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Kirjotin vakituisen asuinpaikkamme nettisivuille seuraavan kirjoituksen. Olen poistanut siitä lähempiä osoitetietojamme.
"Posti ei ole entisensä
Jotain tällaista mainosti Posti aikoinaan itsestään. Nyt se on ainakin totta. Postin jakelu takkuaa joka paikassa. Huippusuoritus on tietysti paketti joka seilannut Turun ja Helsingin välillä muutaman viikon. Ja Posti ei ole tehnyt mitään muuta kuin hämmästellyt asiaa. Osataan sitä tietysti meidän nurkillammekin. Vaimolleni tuli kokouskutsu perjantaina iltapäivällä. Kokous oli toki alkanut jo kello 10 ja hän oli ehtinyt palata kotiin. Helsingissä postitettu kokousaineisto ........... teki pitkän ja ilmeisen raskaan matkan viidessä päivässä. Onko Postissa ulkoistettu jakelu Oy Kilpikonna Ab:lle vai mikä tässä mättää? Posti on tehostanut toimintaansa muutenkin. Hesari jaetaan sattuman varaisesti, milloin lehden saa jopa heti puolen päivän tienoilla tai sitten ei lainkaan. Toki Hesariin soittamalla saa lehden jo iltapäivällä. Muuten jäisi ns. lehdellä soittelemaan. Huvittava näytelmä sattui eräänä aamuna heti kahdeksan aikaan aamulla. Posti virka-auto pysähtyi portillemme noin vartin ajaksi. En tiedä mitään postinjakaja teki autossaan. Ilmeisesti tutki tilauslistoja tai sitten hän ei tiennyt missä oli ja piti tehdä. Sitten alkoi kumi kärytä ja jakelija lähti kuin rusakko makuulta. Tuossa lähdössä olisi hävinnyt myös muinainen mömmömmestari Ruusperin Keke!
Tästä on tehty jopa laulu, jota voimme kuunnella vaikka ensi viikolla postia odotellessa."

www.google.fi
google.fi

Postin uuden aluevaltauksen, lumenluontikin ainakin juhannukseen mennessä tulee tilapäisesti loppumaan. Lapiot ruostuvat, harmittaa tämäkin!

Myös maaseudulla tapahtuu. Tänään ilmeisesti uudempi Posti-Pekka jätti Hesarin mukana tiedotteen. Ensimmäinen kappale viesti on varsinainen kruununjalokivi.
Lainaus: "Posti haluaa palvella loma-asukkaita parhaalla mahdollisella tavalla ja turvata laadukkaan postinjakelun myös lomaosoitteeseen."

Mutta ei tässä vielä kaikki! Posti Oyj ilmoittaa, että jako on maksutonta vain silloin jos laatikkoryhmä on samassa ositteessa vakituisten asukkaiden kanssa.
Lainaus: "Teidän postilaatikkonne on sijoitettu paikkaan, johon jakelu on maksullista, myös siinä tapauksessa , että laatikkoon jaettaisiin vain sanomalehti."
Posteljooni ajaa viitenä päivänä viikossa lootamme ohitse. Nyt pysähtyminen tulee maksulliseksi, meille!

Mutta ei tässäkään ole vielä kaikki. Posti Oyj uhkailee tavalla joka hipoo laillisuuden rajoja: "Ellei palvelutilausta ole tehty viikon (7 päivän) kuluessa tämän kirjeen päivämäärästä, jakelu postilaatikkoon keskeytyy."

Posti on keksinyt rahastusautomaatin. Kirjeen/sanomalehden lähettäjä maksaa postille palveluista taksojen mukaan. Uudempaa uutta on se, että myös vastaanottaja laitetaan maksajaksi! Aivan sama olisi se, että lääkärissä kävijä maksaa lääkärissä käynnin, mutta maksaisi myös siitä, että poistuminen lääkäristä tulee maksulliseksi. Arvoisa Posti Oyj:n omistajaohjauksesta vastaava ministeri, onko nyt laillinen meno turvattu?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

EU:n aikana ovat Suomessa julkiset palvelut tehty niin huonoiksi että kansa suorastaan vaatii kaiken yksityistämistä.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Tähän yhteyteen haluan vielä liittää yhden epäkohdan joka liittyy postinjakamiseen väärään osoitteeseen. Nimittäin Kela postittaa työttömille työttömyysturvan maksuilmoituksen niin täydellisillä tiedoilla, että rosvot kiittävät ja taputtavat käsiään saadessaan kirjeen haltuunsa. Tuossa kirjeessä kun kerrotaan työttömyysturvan saajan nimi ja osoite, hetu ja pankkitilinnumero. Voiko tuon täydellisempää henkilön tietoja tarjota rosvoille mahdollistamaan rahan kalastelua toisen henkilön tiedoilla. Voikin olla että kun työttömän pankkitilillä on niin vähän rahaa, että tilanne ei ole iso ongelma viranomaisille.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Jokin varsin omalaatuinen logiikka tässä täytyy olla takana. Mitä vähemmän postia jaettavaksi, sitä hitaammin se jaetaan perille. Ei siitä niin montaa vuotta ole, kun posti täälläkin jaettiin puolenpäivän aikoihin. Nyt se tulee hyvänä päivänä kolmen aikaan, huonoimmillaan joskus iltakahdeksalta, jos silloinkaan. Joulupostin jakelu oli mennäjouluna täysi katastrofi. Lopulta kortit toimitti joulun jälkeen perille varhaisjakelu (ei postin vastuulla). Viikonpäiväsidonnaiset aikakauslehdet myöhästyvät säännöllisesti päivän. Tai enemmän. On se kiva saada tv-lehti torstain sijaan maanantaina, jos silloinkaan.

Posti on toteuttanut melkoiset sopeutumistoimet henkilöstölleen. Valitettavasti tässä prosessissa katosi työntekijöiltä myös ammattiylpeys, tunnollisuus ja rehellisyys.

Joten suosittelisin Postille vakavasti kaikkien näiden yt:iden jälkeen paneutumaan työntekijöiden hyvinvointiin ja yrityksen mainekuvan palauttamiseen. Nyt mennään kuolemanspiraalia alaspäin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset