*

Jorma Nordlin

Autojättien kartelliväite osoittaa, tarvitsemme pieniä ja ketteriä valmistajia

EU:n tutkinnan kohteena ovat VW, Audi, Porsche, BMW ja Daimler. Vastahyökkäyksenä kartelleja vastaan voisi joukkorahoituksella rahoitetulla halvalla ja helposti korjattavalla sähköautolla  olla hyvät mahdollisuudet. Jos edellä mainitun auton osien suunnitteludokumentaatio olisi jaettavissa Open-source periaatteella, kuka  tahansa valmistaja voisi tuottaa varaosia myyntiin. Riittäisi kunhan osien turvallisuus olisi varmistettu standardoiduilla testeillä.

Voisiko yksinkertaisen niin sanotun "Open-source-auton" suunnitteluprojektilla olla mahdollisuuksia joukkorahoituksessa ?

Sähkömoottorin käyttö yksinkertaistaa autoa ja se vaatii vähemmän huoltoa polttomoottoriin verrattuna. Osien 3D-tulostus helpottaa osien valmistusta ja vähentää kustannuksia. Autonvalmistajat ovat ottaneet 3D-tulostimia käyttöön ja niiden käyttö laajenee. Auton osien rakenne pitäisi suunnitella sellaiseksi, että ne ovat helposti vaihdettavissa. Auto on nykyään tahallaan tehty vaikeasti korjattavaksi. Korjauksessa kuluu turhaan työtunteja, kun joudutaan irrottamaan tarpeettoman paljon muita osia ympäriltä. Tämä on huonosta suunnittelusta johtuva ilmiö, joka lisää tuloja huoltomarkkinoilla.

Nykyisessä autoiluun liittyvässä liiketoimintamallissa autoilijat maksavat huolloista ja varaosista aivan liikaa. Ei auton korjaaminen ole vaikeaa, useat meistä ovat aikanaan itse korjanneet autonsa. Minä korjasin itse 80-luvulla autoni. Siitä ei auton perustekniikka ole mihinkään muuttunut. Ainoastaan sähkömoottorin käyttö voimanlähteenä, elektroniikan ja tietotekniikan lisääntyminen ovat niitä isoja muutoksia, mitä nyt on tapahtunut. Koneistusta vaativat työt ovat sellaisia, joita ei yleensä ilman koulutusta pysty tekemään. Silloin ei ollut internettiä, eikä youtubea mistä olisi voinut katsoa ohjeita miten autoa korjataan. Tietoa löytyi jonkin verran kirjastosta ja piti myös jonkin verran opetella kokeilemalla.

Ministeri jyrähti kartelliväitteistä – FT: ”Panoksena koko Saksan autoalan uskottavuus”

https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/225894-ministeri-jyrahti-kartellivaitteista-ft-panoksena-koko-saksan-autoalan-uskottavuus

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

400 voltin tasavirtasähköjärjestelmää ei ihan 'open source'-pohjalta kannata mennä räpläämään...

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Kysymys on tekijän koulutuksesta, joten voi hyvinkin 'open source'-pohjalta lähteä tekemään, jos on riittävä koulutus. 'open source' ottaa kantaa siihen miten suunnittelumateriaalia jaetaan ja miten se on käytettävissä. Sillä ei ole mitään tekemistä koulutus- ja osaamisasioiden kanssa.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler saattaa välttyä jättirangaistukselta saksalaisten autonvalmistajien kartellitapauksessa."

"Syy on se, että yhtiö paljasti ensimmäisenä autofirmojen salaisen yhteistyön kilpailuviranomaisille, kertovat saksalaiset tiedotusvälineet."

"Daimler on joutunut omakohtaisesti kokemaan EU:n kartellirangaistusten kovuuden, sillä viime vuonna yhtiö joutui maksamaan 1,1 miljardin euron sakon hintakartellista."

"Yksi yhtiö puhalsi jo pilliin kartellitapauksessa - saattaa välttyä miljardien rangaistukselta"
http://www.iltalehti.fi/talous/201707252200285112_...

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Suomessa ei saa edes rekisteröidä saati ajaa autoa, jossa on liian monta osaa vaihdettu ei alkuperäisiin. Oman auton kokoaminen alusta asti tarkoittanee, että 100% autonosista on vaihdettu, eikä sellaisella autolla saa liikkua ollenkaan.

"Jos ajoneuvon osista todetaan vaihdetuksi 50 prosenttia tai enemmän, Liikenteen turvallisuusvirasto määrää ajoneuvon käyttökieltoon, vaikka ajoneuvon nykyinen omistaja tai haltija ei ole verovelvollinen. Korkeimman hallinto-oikeuden päätösten mukaan tällaista ajoneuvoa on pidettävä liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 1258/2002 2 §:n c kohdassa tarkoitettuna rakennettuna ajoneuvona. Koska ajoneuvoa ei ole rekisteröintikatsastettu ja asianmukaisesti ilmoitettu rekisteröitäväksi, ajoneuvon käyttö liikenteessä on ajoneuvolain 6 ja 8 §:n perusteella kiellettyä ja Liikenteen turvallisuusviraston tulee määrätä ajoneuvo käyttökieltoon ja rekisteristä poistettavaksi."

https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekis...

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Näin auton käyttäjän kannalta tärkeitä asioita ovat auton hinta, laatu, luotettavuus, kestävyys jne. Jos ne pienet ja ketterät valmistajat kykenevät kilpailemaan noiden VAG:n, BMW:n, Daimeler.Brnzin ja Porschen tuotteiden kanssa, niin tervetuloa. Minulla on kyllä pieni epäilys, että aivan helppoa se ei tule olemaan.

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Blogin kirjoittaja ei ole sisäistänyt, millaisista tuotantomääristä ja niiden valmistus tahdista puhutaan, kun on kyse auton osista.

Silloin osien kappale hintakin on vedetty aivan tappiinsa, puhumattakaan laatu vaatimuksista. Siihen leikkiin ei nyrkkipajat yksinkertaisesti pysty.

Puhun kokemuksen äänellä ja kyseessä ei ollut kuin marginaalinen valmistaja kuin SAAB.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Iso yritys sinänsä on jo kartelli. Isolla on toki voimaa kehittää joskin se raha tulee ylivoimasta kilpailutilanteessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset