*

Jorma Nordlin

Puolueesta erotettavista on pakko tehdä henkilörekisteri

Saako kannattajakorteista tehdä henkilörekisteriä, jonka käyttötarkoitus on puolueesta erottaminen? Asiasta pitäisi kysyä tietosuojavaltuutetulta. Sinänsä kannattajakorttien käyttö tällaiseen toimintaan tekee jatkossa korttien keräämisen vaikeammaksi, mikä on huono asia demokratian kannalta. Sinisten kannattajakorteista on tietyllä kiteerillä tai kriteereillä poimittava henkilötietojen tietojoukko, joka on käytännössä Perussuomalaisista erotettavien nimilista.  Näin muodostuu henkilörekisteri tiettyä käyttötarkoitusta varten. Rekisterin tietoja joudutaan ainakin kahdella tavalla käsittelemään. Joudutaan tarkistamaan toisen rekisterin eli jäsenrekisterin avulla ovatko erotettavien henkilötietorekisterissä olevat tiedot oikein ja poistamaan tarpeettomat tiedot. Puolueesta erottamisprosessissa käytetään hyväksi erotettavien rekisteriä. Uusi EU:n tietosuoja-asetus tulee tiukentamaan henkilötietojen käsittelyn ehtoja. Se ei ole vielä astunut voimaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Ihmisten riitely menee toisinaan likaiseksi touhuksi ja itsekontrolli karkaa. Pitäisi ymmärtää milloin on menty liian pitkälle ja osata lopettaa. Pitäisi keskittyä politiikan tekemiseen. Kannattajakorttijupakka osoittaa, että Perussuomalaisten sisäinen tilanne ei ole vielä kunnossa. Toivottavasti nyt järki voittaisi ja tilanne rauhoittuisi.

Olisi viisainta jättää kannattajakorttien penkomiset sikseen.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Taitaakin olla niin että kesäkuun tapahtumien syvälliset vaikutukset alkavat vähitellen tuomaan esiin sen mikä puolueen valtaajilla oli alunalkaen mielessä eli käyttää suuren puolueen voimaa pienen puolue-eliitin päiväunien toteuttamiseen. Siinä yhteydessä tullaan käyttäneeksi hyväuskoisten voimakasta isänmaallisuutta myös rujosti muitten päämäärien saavuttamiseen.
Kansakunnan asioiden hoitaminen on toisarvoista ja siitähän uusi eliitti ei puolueessa enää edes puhu vaan kaikki voima kohdistetaan riidan haastamiseen ja kaikkinaiseen vehkeilyyn. Tämä oli odotettavissa ja siksi monet tekivät ratkaisunsa ja vielä monet tulevat tekemään.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Martikainen, Veikko Vennamo puhui aina, me SMP:sa, kun taas Soini "Minä", joten oli Soininjohdolla hänen puolueensa.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #19

En tosin Veikko Vennamoa tuntenut henkilökohtaisesti mutta en epäile sanomaasi. Kun katselin vanhempieni jättämiä maanhankintapapereita ja velkakirjoja 40 tai 50 -luvulta niin siellä oli Vennamon nimikirjoitus kaupan hyväksyjänä. Tämä ei mitenkään liity asiaan mutta yllätyin miten pienissä asioissa Vennamo oli mukana silloin kun hän hoiti isoja asioita.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Tietosuojavaltuutettu onkin sanonut, että pitää noudattaa tele2 ja uutta on tulossa, ettei henkilörekisteriä saa rakentaa, että ihmisestä saisi kaikki tiedot.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Voikohan tässä yrittää kikkailla ja esimerkiksi avata yhteyden jäsenrekisteriin tietokoneelta samaan aikaan kun käy läpi kannattajakortteja ja merkitsee jäsenrekisteriin merkinnän kannattajakortin täyttämisestä?

Sillä ei ole merkitystä vaikka kannattajakortit ovatkin julkisia. Kysymys on niiden asianmukaisesta rekisterimäisestä käyttämisestä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Toivottavasti kannattajakorttien hallussapitäjä antaa kortteja katsella vain sellaisella tavalla mikä tekee henkilöiden nimien keräämisen tai merkintöjen tekemisen vaikeammaksi sillä perusteella kuka on jonkun puolueen jäsen.

5000 kannattajakorttia voisi antaa katseltavaksi esim. niin, ettei saisi olla mukana mitään tallennus-, eikä muistiinpanovälineitä.

Vaikka en pidä sinisten opportunistisesta touhusta, niin en myöskään pidä likaisesta riitelystä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tarkoituksellista räyhäämistä. Tämä keskustelu ajoitettiin Ossi Nymannin kirjan probelematiikan keskustelun nitistämiseksi. Sehän kiinnosti persuja. PS ei missään nimessä halua ottaa kantaa yhteiskuntaoolitiikkaan. Siksi johto räyhää. Välillä mamupolittikasta räyhääminen ei riitä. Tehdään sitten joku skandaali veljesriidasta saadaan fokus pois työttömyyskorvauksists/tuista/perustulosta/yhteiskuntamoraalista/työllustämisestä.., siis oikeista yhteiskunnallisista asioista.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Kannattajakorttien penkomiset jäsenten erottamiseksi ja työtövieroksuville työleirituomion ehdottaminen ei tee hyvää minkä tahansa puolueen kannatukselle.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Suomi on edelläkävijä koko Euroopassa tietosuojalain suhteen. EU:n uusi tietosuoja-asetus saatetaan itseasiassa suomalaisen tietosuojalainsäädännön tasolle, mikä meillä on ollut jo vuosia voimassa. Kannattaa kysyä lausuntoa tietosuojavaltuutetulta, jos on epäselvyyksiä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Ei aivan näin, vaan Suomessakin tulee tiukennuksia. Se aiheuttaa lisää työtä julkishallinnossa ja yrityksissä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Saattaa olla, että Persut ovat nyt marginalisoimassa itse itsensä. Soini saanee pitää sen paljon puhutun säätiönsä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kapinassa näyttää tulevan myös väliinputoajia, jotka eivät kelpaa kummallekaan osapuolelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan esimerkiksi Terhi Kiemunki olisi sellainen.

Paikallisesti näyttää siltä, että monet persuissa mukana olleet laittavat pensselit santaan ja rukkaset naulaan politiikan osalta, monet jäivät pois ehdokaslistoilta jo kuntavaaleissa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Soinikin kirjoittelee, että ei pitäisi ihan Stasin tyylin toimia :)

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710172200465...

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Tavallisilta puolueen jäseniltä ei voi vaatia mielestäni lojaliteettia joka estäisi kannattamasta toista puoluetta rekisteriin. Eri asia on puolueen hallituksissa ja piirijärjestöissä olevilta toimihenkilöiltä, heiltä voisi vaatia lojaliteettia mutta sekään ei mielestäni oikeuttaisi toista puoluetta taikka ketä tahansa ulkopuolista tutkimaan kannatuskorttien nimejä. Ainoat tahot jotka saavat tutkia on viran puolesta Oikeusministeriön virkamiehet jotka hyväksyvät taikka hylkäävät hakemuksen päästä puolueeksi.

Tässä mennään jo kaltevalle pinnalle Persujen toimesta.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Puolueet voivat itse päättää, mitä jäseniltä voi vaatia.

Marko Parkkola

Jep. Suomalaisessa yhdistyskäytönnässä yhdistyksen kokous on ylin päättävä elin. Yhdistyskokous valtuuttaa yhdistyksen hallituksen käyttämään valtaa määritellyissä asioissa. Yleensä yhdistyksen hallitus valtuutetaan nimenomaan hoitamaan jäsenasioita. Valtuutus kirjoitetaan yleensä jo yhdistyksen sääntöihin, jotka yhdistyskokous hyväksyy.

Yhdistyksen säännöissä lukee kuinka jäsenet hyväksytään ja erotetaan. Nämäkin säännöt yhdistyksen kokous on hyväksynyt. En ole perussuomalaisten sääntöjä lukenut, mutta olettaisin siellä lukevan, että näistä asioista päättää hallitus.

Yhdistyksen säännöissä voidaan määritellä erottamisperusteita, mutta monesti nekin jätetään hallituksen päätettäväksi. Hallitus voi päättää jäsenen erottamisesta noudattaen yhdistyksen sääntöjä ja omia päätöksiää. Hallituksen on toki noudatettava myös erilaisia lakipykäliä kuten esimerkiksi yhdenvertaisuuslakia.

Nyt menee vähän hämäräksi, kun en ole tällaiseen törmännyt. Käsittääkseni jos erotettu kokee tulleensa kohdelluksi väärin, hän voi vaatia asian viemistä yhdistyskokoukseen. Tällöin yhdistyskokous päättää asiasta. Tämä on sitten finaali asian käsittelyyn yhdistyksen sisällä.

Sen jälkeen erotettu voi vielä valittaa hallinto-oikeuteen asiasta, mutta mikäli erottamisessa ei ole tapahtunut menettelytapavirhettä, hallinto-oikeus mitä suurimmalla todennäköisyydellä hylkää valituksen. Yhdistyksille on annettu suuri valta päättää omista asioistaan.

Noin ihan knoppitietona kaikille. En ota kantaa itse asiaan, että onko mahdolliset erottamiset järkeviä tai ei tms.

Jonkun henkilörekisterilain vetäminen mukaan on kyllä erittäin kaukaa haettua. Ei mahdolliset erottamiset siihen tule todellakaan kaatumaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #15

Yhdistyslakia ei Soinin johdolla noudatettu, sillä kaikki erottamispöytäkirjat on Soini jättänyt allekirjoittamatta, koska rikkomista ei laissa ole sanktioitu.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Voivat toki mutta Persuilla ei ole mitään oikeutta tarkastaa sitä ketkä on allekirjoittaneet kortin. Tai siis heillä ei tulisi olla.

Kannatuskorttien voitaisiin todellakin soveltaa henkilörekisteri lakia. Sitä sehän todellakin on. Rekisteri henkilöistä jotka allekirjoittaneet kannatuskortin.

Marko Parkkola Vastaus kommenttiin #16

Tottakai on oikeus, jos kyseessä on kerran julkiset asiakirjat. Asiat voi tehdä niinkin, ettei siinä rikota mitään lakia. Sitäpaitsi saahan lakia rikkoa, kunhan siitä ei jää kiinni!

Anyways siis mitään lakiteknistä estettä asialle ei ole. Moraaliseettiset asiat voi tulla eteen, mutta tietääkseni niitä ei ole vielä kriminalisoitu.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #16

Vielä ei ole varmaa saako kannattajakorteista muodostuvaa rekisteriä käyttää kyseisessä käyttötarkoituksessa, se on julkinen rekisteri mutta mihin käyttötarkoitukseen ja ovatko kaikki käyttötarkoitukset soveliaita. Tietosuojavaltuutetun pitäisi asia arvioida. Kuten jo aikaisemmin kirjoituksessa on todettu asia on ongelmallinen demokratian kannalta. Pitäisi olla kellä tahansa oikeus vaikuttaa yhteiskunnassa minkälaisia uusia puolueita syntyy siitä huolimatta kuuluvatko he johonkin puolueeseen. Tietenkin puolueet saavat tehdä omat sääntönsä, mutta miten julkisia kannattajakortteja käytetään suhteessa niihin on sitten se varsinainen asia tässä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #18

Mikä lain tai asetuksen kohta tukee tietosuojavaltuutetun kantaa, ettei lupaa tutustua puolueen rekisteröimishakemukseen liitettyihin luettelokortteihin myönnetä ilman perusteluja? Missä lainkohdassa säädetään käyttötarkoituksesta ja sen soveliaisuudesta? Mitkä perustelut riittävät pääsyyn julkiseen rekisteriin ellei sitten se, että 9 § mukaan ”Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen”?

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19991030

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset