*

Jorma Nordlin

Postin hukkaama te-toimiston kirje yleisellä ilmoitustaululla

  • Yliviivasin kuvassa te-toimiston kirjeestä tunnistetiedot.
    Yliviivasin kuvassa te-toimiston kirjeestä tunnistetiedot.

Lähtiessäni aamulla töihin otin valokuvan ilmoitustaululta ja jouduin valitettavasti toteamaan kansalaisen tietosuojan vaarantuneen. Tämän kirjoituksen kuvassa näyttää olevan suomalaisen viranomaistoiminnan tietosuojan mestarinäyte.

Kerrostalon asukkaiden yleisen tiedotuskanavan kautta välittyi tieto, kuka on työnhakijana ja tuensaajana te-toimiston asiakas. Miltäköhän asiakkaasta tuntuu, kun hän saa tietää hänen työvoimatoimiston asiakkuutensa olevan yleisesti talon asukkaiden tiedossa?

Postitoiminnan ongelmien vuoksi ihmisten arkaluonteisia tietoja päätyy yleisesti toisten nähtäville. Tietosuojavaltuutetun pitäisi puuttua työvoimahallinnon toimintaan ja kieltää Postin palvelujen käyttö, koska tietosuojaa ei voida postitoiminnasta johtuvien ongelmien vuoksi taata. Arkaluonteista tietoa päätyy sivullisten nähtäville.

Pitäisikö ihmisten yksityisyyden suojaan kuulua oikeus kieltää epäluotettavien postipalveluiden käyttäminen?
Työvoimahallinto on jo muutenkin aiheuttanut työttömille ongelmia huonolaatuisten postipalvelujen käyttämisellä. Lähetysten viivästymisistä ja katoamisista on aiheutunut tarpeettomia toimeentulomenetyksiä ja karensseja.

 

Tässä on muutama niistä valitettavan tyypillisistä esimerkeistä työvoimahallinnon käyttämästä huonolaatuisesta postipalvelusta:


"Vakuutusoikeus on purkanut te-toimistojen työttömille määräämiä karensseja. Perusteluna ovat olleet Postin hankaluudet toimittaa työtarjoukset perille."


"Kirjoittajan mielestä näyttää siltä, että TE-toimistot vetävät äärimmäisen tiukkaa linjaa. Hänen mielestään nykyinen työtarjouskäytäntö pitäisi lopettaa, epävarman kirjepostin käyttäminen työtarjousten lähettämisessä lopettaa eikä viranomaisen pitäisi suhtautua asiakkaaseen lähtökohtaisesti tukien väärinkäyttäjänä."


Talouselämä: Posti jättänyt kirjeitä toimittamatta - työttömille karensseja: "Viimeisen parin vuoden aikana ongelmat lisääntyneet ihan selkeästi"

https://www.talouselama.fi/uutiset/posti-jattanyt-kirjeita-toimittamatta-tyottomille-karensseja-viimeisen-parin-vuoden-aikana-ongelmat-lisaantyneet-ihan-selkeasti/66bdd8f1-f1f4-3358-97a1-6c59dad01927


Verkkouutiset: "Työttömän elämää karenssiuhassa: Kun posti ei tuo työtarjouskirjettä ja päiväraha katkaistaan"

https://www.verkkouutiset.fi/tyottoman-elamaa-karenssiuhassa-kun-posti-ei-tuo-tyotarjouskirjetta-ja-paivaraha-katkaistaan-63479/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Esimerkki kuvaa hyvin sitä tilannetta, jossa tietosuoja pettää palveluntarjoajan osalta ja pahasti. Tuskin meistä ketään lasketaan tutkimaan työvoimahallinnon järjestelmiä ketä heillä on siellä asiakkaina. Siinä kohtaa tietosuojakäytännöt ovatkin tiukat. Sitten tietosuoja pettääkin juuri siellä jossa on se ketjuin heikoin lenkki, eli huonot postipalvelut.

Mitä muita ihmisten tietoja onkaan päätynyt Postin kautta sivullisten nähtäville, välttämättä asianosaiset eivät itsekään niistä tiedä. Terveysasemien ja sairaaloiden kirjeet ovat arkaluonteista tietoa. Myös rahaliikenteeseen liittyviä posteja todennäköisesti jaetaan miten sattuu.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Mitä sitten?

Suomen kansalaisista ja heidän ongelmistaan en välitä paskan vertaa... keskityn Salen ohjeen mukaan piilottelemaan karkoituspäätöksen saaneita kunniakansalaisia!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jos tuossa kuoressa oli oikea osoite rappuusi nähden, niin ihmettelen kuka sen kuoren sinne ilmoitustaululle on ripustanut? Ei ainakaan posteljooni siinä tapauksessa.

Jos se puolestaan on mennyt johonkin väärään osoitteeseen toisessa talossa ja joku yksittäinen kirjeen saanut henkilö on nähnyt vaivaa toimittaakseen sen oikeaan rappuun ja ripustanut sen siellä ilmoitustaululle, niin vaikeahan siitäkään on viranomaisia syyttää.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Viranomainen käyttää epäluotettavaa postipalvelua, jonka kautta kirje on päätynyt taholle, joka on ripustanut sen ilmoitustaululle roikkumaan.

Posti on hävittänyt kirjeen, tai jakanut sen väärään osoitteeseen. Suurin osa kadonneista lähetyksistä on todennäköisesti väärin jaettu. Pitääkö arkaluonteisten lähetyksien toimittamiseen ylipäätään käyttää näin huonoa palvelua, jossa virheiden määrä on lisääntynyt?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Minulle tuli aikoinaan toisen henkilön pankkitilin tunnuslukukukortti eteisen lattialle. Oikea henkilö asui viereisessä talossa.

Käyttäjän JukkaWallin kuva
Jukka Wallin

Itselläni on käytössä Netposti, johon haluaisin tulevan lisää postia, sähköisesti. Myös on olemassa Suomi.fi palvelussa oleva "asiointitili"

https://asiointitili.suomi.fi/

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Samoin minulla tulee lähes kaikki sähköisessä muodossa. Se on Posti Oy:n bisnekselle kuolemankierre.

Toisaalta on vielä heitäkin jotka eivät osaa kovin hyvin tietokonetta käyttää.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Onko TE-viranomaiset sitoutuneet käyttämään asiakaskirjeidensä lähetykseen Netpostia taikka suomi.fi palvelua, jos asiakas antaa noiden palvelujen osoitteet TE-virastolle yhteystiehoinsa.

Kirjeet kun tuppaavat nykyisin katoamaan herkemmin kuin aiemmin. Siis TE-viranomaisen kirjeen jakaminen väärään osoitteeseeen tarkoittaa 99.99% karenssia kirjeen saajalle.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Minä sain tuollaisen kirjeen myös TE-viranomaiselta, mutta nimi- ja osoitekentän väliin oli tulostunut virastoon kutsumiseni syy. Työvoimavirkailijalle kun kirjettä näytin, niin eipä asiaa mitenkään kommentoinut. Sitten kun vielä huomautin kutsumiseni perustelua lakipykälillä, että tuollaista lakia ei ole olemassakaan, minkä perusteella minut on paikalle kutsuttu. Ei tuokaan ollut mikään ongelma kun työllistymissuunnitelmaa kuintenkin olin saapunut tekemään. Että tuollaista pelleilyä koko TE-viraston toiminta noin 95% prosenttisesti on.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Virkailijat eivät noista asioista välitä ja vielä vähemmän ne kiinnostaa sillä palkkatasolla mikä heillä on. Jos nyt työtön haluaa oikein rajun teon tehdä niin tekee sitten valituksen, johon saa vastauksena yleistä "diibadaabaa", joka ei johda mihinkään.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

En tiedä blogistin esiintuomasta tapauksesta, mutta omakohtaisen kokemukseni perusteella työvoimahallinnolla on petrattavaa.

Itse toimin joitakin aikoja sitten juuri kuten TE-toimiston virkahenkilön kanssa oli puhelimessa sovittu (myös siten, että pystyivät netistä asian tarkistamaan). Postista tupsahti kuitenkin vähän ajan päästä kaksi kirjettä, toinen selvityspyyntö (määräaika vastauksen antamiseen 10.12.2017) ja toinen tiedoksi työnhakijalle. Tiedoksi-kirjeessä oli kohta:
"Lausunto

Työ- ja elinkeinotoimiston lausunto 10.11.2017 alkaen toimitetaan myöhemmin. Tiedoksi työnhakijalle: Maksaja harkitsee keskeytetäänkö etuuden maksatus käsittelyn ajaksi. (TTL 11 luku 6)

Perustelut

Automaattilausunto. Tutkitaan työnhakijan suunnitelman toteutumista. Lausunnossa mainittu virkailija on asiakkaan vastuuvirkailija TE-toimistossa."

Lisäksi kirjeessä todettiin, ettei lausuntoon saa hakea erikseen muutosta valittamalla (onnistuu vasta Kelan tai työttömyyskassan kirjallisen päätöksen jälkeen).

Hiukan ihmettelin kirjeen sisältöä toimittuani kuten sovittu, mutta huipennus tulikin Kelan maksaessa seuraavan korvausetuuden viime viikolla. Päätöksessä todetaan muun muassa:
"Hyvä asiakas

Olemme saaneet työvoimapoliittisen lausunnon, jonka vuoksi olemme keskeyttäneet työttömyysetuutesi maksamisen 10.11.2017 alkaen.

Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii oikeutesi saada työttömyysetuutta ja antaa siitä työvoimapoliittisen lausunnon Kelalle.

Saat Kelasta uuden päätöksen, jos sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen lausunnon perusteella. Muussa tapauksessa työttömyysetuutesi maksamista jatketaan ilman uutta päätöstä."

Eli se mikä toisen viranomaisen mukaan oli harkinnassa (työttömyyskorvauksen maksamisen keskeyttäminen) muuttuikin toisen viranomaisen käsittelyssä tosiasiaksi (työttömyyskorvauksen maksu keskeytettiin).

Asiassa on onnellinen loppu siinä mielessä, että hallintokoneisto huomasi itse virheensä juuri viimeisenä päivänä eikä minun tarvinnut antaa mitään selitystä 10.12.2017. Suuri osa edellisestä työttömyyskorvauserästä tulee kuitenkin joskus jälkikäteen.

Vaikka tekevälle sattuu, ei tuota tapahtumaketjua voi mielestäni hyvän hallinnon kannalta kovasti kehua. Saa nähdä millaiseksi meno muuttuu, kun nyt kerran jo avoimesti myönnetään, että työttömyysturvalainsäädännön uudistuksen tarkoituksena on työttömien kyykyttäminen.
https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/ty%C3%B6minis...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Postissa ilmeisesti luetaan Uutta Suomea. :-)

Sieltä tuli minulle soitto. Ottavat yhteyttä kyseiseen henkilöön.

Sinänsä eksyneen lähetyksen selvittely, ei poista yleistä laatuongelmaa, joka muodostaa merkityävän tietosuojariskin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset