Jorma Nordlin

Autojen "pakokaasuihmiskokeillako" löysemmät vaatimukset, kuin lääkekokeilla?

Tuntuu käsittämättömältä, että Saksan autoteollisuus on voinut testata pakokaasujen myrkkyvaikutuksia ihmisillä?

Testejä oli ensin tehty apinoilla, mikä sekin on epäeettistä toimintaa. Testeissä oli 19 miestä ja 6 naista, he hengittivät pakokaasua. Autojen valmistajat jäävät ensin kiinni päästöhuijauksista ja nyt jäivät kiinni ihmiskokeista.

Kun luin ensin jutun otsikon, niin luulin että kyse olisi ollut jostain toisen maailmansodan ajan Saksan ihmiskokeista.

Jos olisi ihmiskokeiden suhteen yhtä tiukat käytännöt, kuin lääketestauksissa, niin olisiko saanut lupaa testata pakokaasuja ihmisillä?

Saksalaislehti: Autonvalmistajat testauttivat pakokaasuja ihmisillä
https://yle.fi/uutiset/3-10047270

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Tuohan on yhtä tehokas ja eettisesti kestävä testi kuin se eräs kannabista koskeva testi, jossa tutkittiin tappaako kannabis. Silloin apinoille laitettiin kaasunaamarit päähän ja syötettiin sitä kautta savua väkisin niille.

Mutta kun on rahasta kysymys mitä tahansa saa tehdä. :)

https://www.youtube.com/watch?v=cPwYZOCZ2gs

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Jäin miettimään minkäköhänlaiset ihmiskokeet ovat sallittuja teollisuudessa?

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Minusta kokeet olisi reilumpaa tehdä ihmisillä kuin viattomilla eläimillä. :)

Se on selvä juttu että pakokaasut tappaa enemmän ihmisiä kuin kannabis. ;)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Ne apinakokeet olivat epäeettisempiä, koska koeihmiset (olettaisin) olivat vapaaehtoisia.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Fossiilisten polttoaineiden osaltahan on menossa koko maapallon kattavat tappavat eläin- ja ihmiskokeet koko ajan. Mitä nyt jotain pientä labrajuttua kauhistelemaan.

Kari Seppänen

Olen valmis syömään hatullisen "sitä ihteään" elleivät testi ole tehty pakokaasupitoisuuksilla, jotka alittavat riittävällä marginaalilla tunnetut turvarajat. Kaikella todennäköisyydellä mitään vaaraa ei ole aiheutettu sen paremmin kokeisiin osallistuneilla apinoille kuin ihmisillekään.

Nykyilmapiirissä on kuitenkin aivan turha olettaa, että yksikään toimittaja (saati nettihuutelija) tekisi kotiläksynsä ja selvittäisi mistä on kyse. Riittää vain, että tuntee "faktan" diesel + autoteollisuus = pahapaha. Saati sitten, että saksalainen autoteollisuus + pakokaasukammiot + ihmiskokeet...

No, tuloksena tästä lienee se, että meillä on taas yksi aihepiiri, jota ei enää voi tutkia kokeellisesti. Pitää vain luottaa siihen, että "kaikkihan tietävät", että diesel on saatanasta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Älä suotta valita. Sinähän voi tutkia dieselin päästöjä itse: aja dieselisi talliin, pidä auto käynnissä ja pistä tallinovet kiinni. Pysy tallissa vaikka tunti tai kaksi, katsele vaikka piirrettyjä, kuten apinat. Voin tehdä saman testin sähköautollani.

Käyttäjän AnneMikkola kuva
Anne Mikkola

Mitäköhän noille kaasutetuille maksettiin?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset