Jorma Nordlin

Auto heittelehti ja OnniBus:n mielestä kännykän käyttö oli vain rike

Kuljettaja on vaarantanut pahimmillaan suuremman ihmisjoukon turvallisuuden. Antaa aika huonon kuvan yrityksen turvallisuuskulttuurista jos matkustajien turvallisuuden vaarantaminen käsitellään vain reklamaatioasiana ja rikkeenä.

Iltalehti on tänään kertonut tapauksesta, jossa matkustaja videoi kuljettajan puhelimen käyttöä. Matkustaja kiinnitti huomiota linja-auton heittelehtimiseen tiellä. Ihmisten turvallisuuden vaarantaminen kuuluu poliisin tutkittavaksi.

Milloinkohan tämä maa herää unestaan todellisuuteen matkustajien turvallisuuden suhteen? Tarvitaanko siihen useita kuolonuhreja vaatinut onnettomuus? Viime vuonna Pennalassa ajoneuvoyhdistelmä kaatui suistuttuaan tieltä kuljettajan kännykän käytön seurauksena. Kännykkä ja raskas liikenne on hengenvaarallinen yhdistelmä. Aina löytyy joku heikon moraalin omaava kuljettaja, joka vaarantaa ihmisten hengen.

Viime vuonna työsuojeluviranomainen kiinnitti huomiota OnniBus-yrityksen toimintaan, koska se rikkoi kuljettajien työoloja teettämällä liikaa ylitöitä. Väsyneinäkö OnniBus:n kuljettajat kännyköitä räpläävät ajaessaan ja tämä on vain reklamaationko arvoinen rike? Yrityksen toimitusjohtajan kommentti liittyen ylitöiden tekemiseen kertoo aivan järkyttävästä turvallisuuskulttuurista.


Ilmeisesti yrityksen nimensä mukaisesti matkustajien turvallisuus on hyvän onnen varassa. Punainen vaara liikenteessäkö?

 

 

IL: "Onnibusin kuljettaja näppäili puhelintaan moottoritiellä ajon aikana - tuohtunut lukija otti videon: Ihmettelin, miksi bussi heiluu"

 

HS: "Onnibusin kuljettajat ovat tehneet ylitöitä runsaasti yli sallitun, moittii viranomainen – yhtiön toimitusjohtaja: Kuljettajat haluavat tehdä isoa tiliä"

 

ESS: "Pennalan turmapaikkaa siivottiin koko yö - ajoneuvoyhdistelmä suistui tieltä, kun kuljettaja käytti kännykkää"

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

OnniBus:n suunnalta asiaan liittyvät kannotot, kuten myös toimitusjohtajan kommentti liittyen ylitöihin ovat sen luonteisia, että herää epäilys etteivät yleensä ilmoita ja vie kuljettajien kännykän käyttämisiä poliisille, vaikka kyseessä on matkustajien turvallisuuden vaarantaminen.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Erään lukijan kommentti Iltalehden sivuilla liittyen asiaan:

"Linja-autohan ei kulje kuin satasta, koska vauhti on rajoitettu, Kallas sanoo"

"Näin minäkin luulin, kunnes viime viikolla motarilla tapasin Onnibussin, joka ajoi 115 km/h todellista ajonopeutta. Hieman rajoitinta pyöristetty."

Juhani Vehmaskangas

Tuollainen video pitäisi toimittaa poliisille tutkintaa varten.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Viimeisen kuukauden aikana on kohdalleni osunut 3 kertaa mielestäni vaaratilanne bussin kyydissä. Aikaisemmin näitä ei ole huuri sattunut.
Olen myös ilmoittanut liikenteen järjestäjille tapauksista, mutten ole saanut tietoa toimenpiteistä. Liikennöitsijät ovat olleet Tampereen kaupungin liikennelaitoksen ja Express bussin ajoja.
Ensimmäisessä tapauksessa TKL ajoja ajava kuljettaja ajoi niin kovaa kurviin, että toisen puolen rankaat nousivat ilmaan. Oli aivan hitusen vaille, ettei bussi törmännyt kyljelleen betonimuuriin kurvissa.
Toisissa tapauksissa bussi ajaessaan moottoritiellä kurvasi vierellä oleville kaistoille (jolla pikavuoropysäkki) vasemman etupöyrän joutuessa hiekalle kovan vauhdin vuoksi.

Tämänkaltainen liikenne aiheuttaa suurella todennäköisyydellä vakavan useita henkilöitä vaativan onnettomuuden. Ei ole myöskään kovin mukavaa pelätä bussin kyydissä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tuo varmaan ole ihan Onnibussin oma ongelma. Se kun nyt vain on niin, että liikenteessä saa puuhastella mitä tahansa, jos ei ylitä tiekohtaista nopeusrajoitusta - ainakaan kameran kohdalla. Jopa ns ammattiliikenteessä näkee kahvinkeittoa, lounastamista, nettisurffausta, lehtienlukua, ajonaikaisia wc-käyntejä (pulloihin) ja mitä vain. Puoliammattilaisten ja harrastelijoiden tekemisiä en ryhdy edes arvailemaan.

Pitäisi kehittää menetelmä jolla mitattaisiin ja valvottaisiin ajamiseen keskittymistä ja tarkkaavaisuutta, ja säätää johonkin muuhun aiheeseen keskittyminen selkeästi kielletyksi ja rangaistavaksi. Nykyään oikeastaan mistään puuhastelusta ei tule rangaistusta, ellei se juuri silloin aiheuta vaaratilannetta tai ellei näprää puhelinta joka ei ole piuhalla kiinni autossa.

Joskus kymmeniä vuosia sitten keskittymisen varmistivat huonot autot, huonot tiet ja korkeammat nopeusrajoitukset yhteistyössä herra Darwinin kanssa. Nyt kun luonnollisia valintapaineita ei ole tilannetta tasapainoittamassa, pitäisi keksiä jotain muuta.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Toivottavasti robottibussit kehittyisivät nopeasti riittävän pitkälle, jotta niitä saataisiin käyttöön. Ihminen kuljettamassa toisia ihmisiä on liian epäluotettava ja vaarallinen, varsinkin kun yhtiöiden hintakilpailussa kuljettajien työaika on se, joka joustaa halvan hinnan takia.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kännykän käyttö on ehdottomasti kiellettävä erityisesti raskaassa liikenteessä, mutta, myös muissa ajoneuvoissa ml. jopa polkupyörät, jotka ovat myös ajoneuvoja.

Jos kuljettaja joutuu irrottamaan katseensa liikenteestä tai hallintalaitteista, se on aina vaarallista. Handsfree voisi olla kytkettävissä päälle helposti ja kuuloke vain toisessa korvassa.

Jos Saksassa toinen auto tapaa autossa kännykän räplääjän, se menee heti ilmoitukseen poliisille. Tyttäreni, joka asuu Saksassa sai "ikävästi" kokea sen kuinka tehokas tuo tapa on.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset