Jorma Nordlin

Syyttämällä kuntia, hallitus kääntää vastuun vanhustenhullossa pois itsestään

Keskustalla on suurin valtuustopaikkamäärä kunnissa ja se on suurin 20:ssä kokonaisulkoistuksen tehneissä kunnissa. Hallitus syyttää kuntia, muuta syyllisyys kolahtaa hallituksen omaan nilkkaan. Kuvainnollisesti sanottuna, maan hallitus taitaa olla tässä asiassa syyllinen maalla, merellä ja ilmassa.

Mietitäämpä asiaa tarkemmin. Budjettiriihessähän ne raha-asiat päätetään. Ei kunnissa voida sentään budjettitaikureiksi ryhtyä kuntatalouden suhteen. Eli maan hallitus on vanhustenhoidon laadun suhteen ratkaisijan paikalla, kun päättää paljonko antaa kunnille rahaa. Hallitus on alibudjetoinut vanhustenhoidon, joten syyllinen on tällä hetkellä Sipilän hallitus. Hallitus kykenee allokoimaan rahat niin, että vanhukset saavat sen puuttuvan miljardin, jonka verran keskimäärin vanhustenhoito on muita pohjosimaita jäljessä. 

Esimerkiksi Soini tekee ovelasti hallituksen työtä vierittelemällä vastuuta kunnille: "SDP huutaa kitalaki napaan asti auki epäkohdista. Sinänsä ymmärrettävää. Tosiasia on, että SDP on merkittävä kuntapuolue ja vastuussa epäkohdista siinä kuin muutkin. Tradekan mato kalvaa."

Kuten jo totesin, tämä hallitus päättää kuntien rahoituksesta, siis vanhustenkin huollon laadun edellytyksistä. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia päätöksiä Soini itse on ollut hallituksessa kannattamassa. Niistä visusti vaikenee.

IL: "Keskusta 263, SDP 106, kokoomus 62 – näin valtuustopaikat jakautuvat kunnissa, jotka ovat ulkoistaneet sotepalvelunsa terveysjäteille"

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Sote-uudistus yksityistämisineen palvelisi Sipilän kaltaisia pääministereitä, huomio hallituksen alibudjetoinnista siirrettäisiin maakuntahallintoihin syyttämällä niitä. Vanhan Ladan hinnalla ei saa edes vähän käytettyä Skodaa, vaikka kuinka kilpailuttaisi. Maan hallitukselta pitää löytyä lisää rahaa. Sitä löytyy, kysymys on allokoinnista ja arvoista.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Juurikin näin: "Ei ME, mutta pojat!

- Kuntien valtionosuuksien leikkaukset ovat vieneet "kunnanelätit" huutokauppaan, kuten ennenvanhaan-puhumattakaan mistään valvontaresusseista, valtionkaan puolelta.

Tätä samaa tarkoittaisi sotekin maakuntauudistuksineen ja "valinnanvapauksineen!?"
- Maakunnille tiukat määrärahat ja sillä on pärjättävä ja velvotteista huolehdittava.

Taustalla on tietysti kokoomus-republikaanien iki-agenda julkistalouden pienentämisestä. (Jokainen olkoon oman onnensa seppä ja selviytykööt omillaan...)
- Ja samoja agendoja näyttää olevan keskustankin miljonääri-yrittäjä-bisnessiivellä. ( Alkiolaisesta "köyhän asiasta" ei hajuakaan!?)

Pääministerin "lähimmäisen rakkauskin" ulottuu lesta-perinteen tapaan lähipiiriin ja korkeintaan uskonveljiin-ja sisariin.

Pekka Pylkkönen

Mistään aliresursoinnista ei ole kyse vaan priorisoinnista. Jos Suomen veroasteella ei kyetä järjestämään vanhustenhoitoa, sitten ei mahda mitään.

2016-2018 hoitajien määrä vanhustenhoidossa on kasvanut räjähdysmäisesti. Ympärivuorokautisessa hoidossa on peräti 1000 hoitajaa enemmän vaikka asiakkaiden määrä on laskenut 700.

Ja lopuksi vielä. Ulkoistamisen syyttäminen on jälleen populistien ideologista typeryyttä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Hallitus on priorisoinut verokertymää muualle.

Kyse nimenomaan on alibudjetoinnista josta seuraa aliresurssointi, mikä sitten näkyy hoidon laadussa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Eikös se ole niin, jo lainkin mukaan, että:

Kunnan on suunniteltava valtuustokausittain toimenpiteet ikääntyneen väestön hyvinvoinnin tukemiseksi sekä iäkkäiden tarvitsemien palvelujen ja omaishoidon järjestämiseksi ja kehittämiseksi

Kunnan on osoitettava riittävät voimavarat suunnitelman toteuttamiseksi
Kunnan on tehtävä yhteistyötä kunnan sisällä ja muiden toimijoiden kanssa ja hankittava riittävä määrä monipuolista asiantuntemusta

Kunnan tehtävät palvelujen järjestämisessä

Kunnan on varmistettava palvelujen saatavuus ja saavutettavuus, sekä arvioitava vuosittain palvelujen riittävyyttä ja laatua

Sinulla on nyt tässä asiassa väärä osoite.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #10

Aalto peittelee todellista poliittista vastuuta. Oikeasti niin kunnissa kuin eduskunnassakin päättävät ihan samat poliittiset voimat samoihin puoleisiin järjestäytyneinä, likipitäen samojen äänestäjien äänestäminä. Puolueilla taustapiruinaan ja rahottajinaan ihan samat kehittyvienmaakuntiensuomet, yrityksien omistajat sunmuut jotka sitten tarjoavat parhaitenpalvelleille poliitikoille rehevimmät vihreät oksat odotella eläkepäiviä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #10

Lain mukaisiin velvoitteisiin ei ole riittävästi rahaa ja rahat tulevat valtiolta.

"Resurssit tarkoittavat rahaa. Jos ei ole rahaa, ei ole tekijöitä, ja jos ei ole tekijöitä, ei ole palveluja."

"Jos verrataan esimerkiksi bruttokansantuotteen perusteella tilannetta Ruotsiin ja Norjaan, Suomen koko vanhuspalveluissa voidaan puhua ainakin miljardin euron vajauksesta, sanoo Kröger."

"Miljardi euroa vuodessa tarkoittaisi siis sitä, että palvelut olisivat pohjoismaisella tasolla."

https://yle.fi/uutiset/3-10618988

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #20

Jos verrataan yleisesti sosiaalimenoja, Suomessa me ovat paljon isommat kuin Ruotsissa ja Norjassa. Rahaa on, mutta priorisointi on erilaista.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #23

Tässä oli kyse vanhuspalvelujen menoista. Sosiaalimenot ovat ihan eri asia sinänsä. Siihen en ota kantaa ilman lähteitä, eikä se nyt kuulu tämän blogin aiheeseen.

On sitten ihan oma kysymyksensä mitä luetaan sosiaalimenoihin, ilmeisesti toimeentulotuki kuuluu niihin. Kuitenkin nyt tässä keskustellaan vanhustenhoidosta.

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #26

Niin siis rahaa kerätään veroilla aivan perkeeleesti mutta ne jaetaan eri tavoin kuin Ruotsissa. Vanhuspalveluiden menot lasketaan sosiaalimenoihin.

Nyt tärkeintä olisi laskea verotusta reilusti ja vaatia poliitikkoja priorisoimaan. Verot kansan verta katsos juo.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Pylkkönen on oikeassa, pitäisi priorisoida. Vanhukset, lapset, sairaat et cetera ennen taivaalla lentäviä puhalluslamppuja, ulkomailla muiden puolesta sotimista, valtion pursiseuran huvilaivoja jamitäniitäonkaan. Kerätyt verorahat oikeaan tekemiseen ylikansallisten yhtiöiden omistajien voittojen asemesta.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen Vastaus kommenttiin #20

Juu, Suomi on näissäkin asioissa republikaaaninen pikku-Amerikka.
Poliittisten yksityistäjien ja pisnismiesten maa.
Metsät hakataan metsäyhtiöiden pisnisten hyväksi ja maat ja mannut annetaan kaivostyhtiöiden möyhennettäviksi.

- Tuottamattomat ihmiset huutokaupataan hoivabisnesyritysten bisneksille!

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"2016-2018 hoitajien määrä vanhustenhoidossa on kasvanut räjähdysmäisesti. Ympärivuorokautisessa hoidossa on peräti 1000 hoitajaa enemmän vaikka asiakkaiden määrä on laskenut 700."

Lähteet puuttuvat, joten tälläiset kommentit joutuu jättämään omaan arvoonsa ilman lähdetietoja. Yksittäisiä heittoja ilman lähteitä ei voi noteerata.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #22

Asiakaspaikkojen määrää on vähennetty ja lisätty kotihoitoa, joten laitoksiin tullaan entistä huonompikuntoisena, joten
1000:n työntekijän lisäys ja 700:n asiakkaan vähennys ei vielä kerro todellista tilannetta, pitäisi olla lisää taustatietoa. Eli pitää ensin tietää ja ymmärtää numeroiden taustat.

Huonompikuntoisten vanhusten lisäksi hoitohenkilöstön vastuulle on tullut muut työt hoitotyön lisäksi, kuten siivous ja pyykinpesu.

Kuinka paljon resurssitarve on todellisuudessa kasvanut se pitäisi tietää, eli pitäisi laskea vanhusten tarvitsema työmäärä ja verrata sitä henkilöstön määrään.
Antamasi lähdeaineisto ei kerro muuta kuin ainoastaan henkilöstön määrän muutoksen ja asiakkaiden määrän muutoksen.

Muutos vuodesta 2016.
Kotihoidossa henkilöstömäärä +1700 ja asiakkaiden määrä +4000

Ympärivuorokautisessa hoidossa henkilöstömäärä +1000 ja asiakkaiden määrä -700.

Vanhainkotihoidossa ja terveyskeskuksissa sekä sairaaloiden pitkäaikaishoidossa asiakaspaikkoja vähennetään edelleen.
Tehostetussa palveluasumisessa asiakaspaikkojen määrä kasvaa.

Tässä on huono tilanne, pitäisi suorastaan laissa vaatia pakollista toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä:
28% kotihoidon toimntayksiköistä ei käytä sähköistä toiminnanohjausjärjestelmää.
59% ympärivuorokautisen hoidon yksiköistä ei käytä sähköistä toiminnanohjausjärjestelmää.

Käyttäjän JussiVaahtikari kuva
Jussi Vaahtikari

Näyttää siltä, että ympärivuorokautiseen hoitoon tullaan entistä huonokuntoisempana. Kotihoidossa pidetään niin pitkään, että monen omakotitalon pihassa näkyy vain hoitajan jalanjäljet.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Juuri näin. Hoitolaitoksissa on suurin osa ylipainoisia vanhuksia, jotka eivät kykene liikkumaan, heidät pitää pestä, vaihtaa vaipat, auttaa ulostamisessa ja työtä on paljon enemmän, koska ovat huonokuntoisempia.

Viimeksi eilen kuulin tapauksesta, jossa vanhus oli ollut kolme tuntia kakat vaipassa ja ihmettelyä miksi pestään huonosti, eikä kunnolla pestä kakkaa pois. Kysymys on oikeasti rahasta ja raha tarkoittaa paljonko on hoitajia töissä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"2016-2018 hoitajien määrä vanhustenhoidossa on kasvanut räjähdysmäisesti."

Laskinko oikein, kun sain mainitsemaksi räjähdysmäiseksi henkilöstön kasvuprosentiksi 3,6% ja asiakkaiden määrä olsi pienentynyt 1,7%?

Eli siis sellainen 3,6% räjähdys?

Laskin nopeasti, joten en ole tarkastanut menikö oikein lähdeaineiston luvuista.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Mainion Ylen mainiossa Ykkösradion Ykkösaamussa oli hyvä asiantuntijakeskustelu syistä miksi nykynuoret eivät halua hoiva-ja sairaanhoitoalalle ja mahtoiko olla jopa niin, että kolmas osa sairaanhoitajistakiin "katselee" muita hommia.Vakinaiset työsuhteet vielä kelpaisivat, mutta kaupan alan tapaan palkkakuluista on säästetty siirtymällä pätkätöihin ja sitäkin epävarmempiin ja huonompiin sopimuksiin.

- Erikoista oli, että on kuulemma, jopa kymmenien tuhansien hoitajareservi ilman kunnon töitä, joten opetusministerin koulutuspaikkojenkin lisäämistä pidettiin lähinnä laastarina avohaavaan.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Hoitajien palkkoja nostettiin ja sitäkin pidetään virheenä.

Hoitoalasta on syntynyt mielikuva alipalkattuna raatamisalana, jossa joutuu tekemään töitä äärirajoilla, kun henkilökuntaa on vähän. Ei sellaiselle alalle kukaan halua raatamaan etenkään halpatyövoimaksi ja pakosti laiminlyömään töitä, edes aktiivimallilla kepittämällä.

Nyt halutaan maahanmuuttajia alalle halpatyövoimaksi huonoilla työehdoilla. Jo nyt heitä on yksityissektori sitonut paikalleen 4 vuoden uhkasakoilla.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Nordlinilta ja Pajuselta unnohtuu yksi tärkeä seikka täysin. Kunnan tehtävä on huolehtia vanhuksista ei valtion.
Kunnalla on monopoli määrätä kunallisveron suuruus. Oliko se Oulu jossa kunta on ulkoistanut jo 82 % vanhustenhoidosta. On aivan apsurdia nyt syyttää Sipilän hallitusta se on jopa naivia.
Yksinkertaiseti kunnat ovat laiminlyöneet valvonnna kun tälläisiä episodeja on tapahtunut. Ainut oikea tervehdyttämistoimenpide on uusi sote ja maakuntamalli toivonmukaan tämä iskostuu sitkeimmänkin sotesoturin päähän.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Ei unohtunut, valtio antaa rahat kunnan tehtäviin. En usko siihen, että oikeasti kunnat olisivat niin pahoja, että toimisivat näin ellei kyse olisi vaikeasta rahatilanteesta.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Valtio antaa rahat kunnan tehtäviin. Miksi sitten kunnallisveroa kerätään. Toisekseen tarvitaanko 295 kunnan rypästä tekemään erikseen hankintasopimuksia yksityisten palveluntarjoajien kansa joita kunta ei pysty
valvomaan.
On parasta priorisoida tämä nykysoten toiminta tulevalle sote ja maakunnan toimintoihin pois kunnilta kokonaisuudessaan.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen Vastaus kommenttiin #9

Eihän se hoivakotien tarve ja määrä mihinkään katoa, vaikka kuntien yläpuolelle tulisi 18 maakuntaa. Maakunnat joutuisivat tekemään ainakin 295 sopimusta ja valvomaan niiden toteutumista. Vai onko taustalla halu kerätä vanhukset maakuntakeskuksiin suuriin keskitysleireihin?

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #9

Sinänsä hankintasopimusten tekeminen kunnissa ei ole järkevää toimintaa, siihen eivät osaaminen ja resurssit riitä, mutta se ei ratkaise varsinaista ongelmaa ja juurisyytä, eli rahan puutetta.

Ei ole varaa lisätä hoitotyön määrää nykyisellä rahoituksella, niin sitä ongelmaa ei mikään sote, tai maakuntamalli paremmaksi kykene muuttamaan.

On noin miljardin vaje ja siis selvää alibudjetointia pakon edessä, kun ei ole rahaa. Millän sote-taikatempuilla tätä ei korjata, eikä kilpailuttamalla. Kilpailutuksella käy päin vastoin, jos halutaan lisää ja parempaa hoitoa, niin se maksaa enemmän ja siihen päälle vielä katteet.

On kaksi vaihtoehtoa, joko kunnat nostavat kunnallisveroja reippaasti, tai sitten valtio allokoi lisää rahaa. Kummassakin tapauksessa käytännössä samat puolueet päättävät asioista. Otetaanko miljardi esimerkiksi tinkimällä veron kevennyksistä, tai nostetaanko kunnallisveroja niin kyse on siitä kummalla tämä rahoitetaan. Tällä hallituksella on keinot tämän rahoitusongelman ratkaisemiseen, ei ole keinoja käyttänyt, joten siltä osin vastuu on hallituksella.

https://yle.fi/uutiset/3-10618988

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #9

Sosiaali- ja terveysmenot ovat valtion budjetissa, eli valtio vastaa niistä kuntien kanssa.

Valtio ei voi lähteä syyttämään toista eli kuntia siitä, koska on myös itse vastuussa vanhustenhoidon rahoitusvajeesta.

Eli siis nykyisenä hallituksena Sipilän hallitus on vastuussa oman vastuunsa laiminlyömisestä vanhustenhoidon suhteen.

Menojen rahoitus
Suomen sosiaaliturva rahoitetaan seuraavasti (vuonna 2015):

työnantajien maksuilla 34,4 prosenttia
vakuutetut maksavat 13,3 prosenttia
valtion rahoituksesta 26,5 prosenttia
kuntien rahoituksella 20,8 prosenttia.

"Sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän perusta on valtion tuella toteutettu kunnallinen sosiaali- ja terveydenhuolto."

Näiden virastojen toteuttama valvonta on aliresurssoitu, eli siihen ei ole rahaa:
"Aluehallintovirastot ohjaavat ja valvovat kunnallista ja yksityistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja arvioivat kuntien peruspalveluiden saatavuutta ja laatua. Ne myöntävät toimiluvat alueen yksityisille palveluntuottajille."

Se resurssointi on valtion vastuulla.

https://stm.fi/sotepalvelut/jarjestelma-vastuut

https://stm.fi/talous-ja-toiminta/sosiaalimenot-ja...

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen Vastaus kommenttiin #9

Hallituksen yksinään suunnittelema ja runnoma, valtava ja riskialtis hanke!
- Olisi pitänyt suunnitella parlamentaarisesti yhdessä, varata riittävästi aikaa ja mieluummin "koeajaa" parin, kolmen erikokoisen maakunnan kanssa jolloin kokoomuksen "valinnanvapauden autuus" olisi tullut nähtyä...?!

Keskustan kannatus tulee maakunnista-siksi maakuntauudistus ja "yksityistäminen" ja siihen liittyvä "valinnanvapaus", ovat kokoomuksen poliittisia, ikiaikaisia pisnispyrkimyksiä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Simoselta "unohtui" mitkä puolueet johtavat Suomen kuntia. Ylivoimaisesti suurin puolue niissä on kepulit. Lienevät eri kepuleita kuin ne jotka istuvat hallituksessa kera kokkuleiden ja sinelmien.

Oulun valtuustossakin nykyisellä hallitusryhmittymällä on 31 valtuutettua persuleiden hajoamisen jälkeen. Sitä ennnen 36. Valtuustoa johtaa kokkuli reservin majuri apunaan kepuli erityisopettaja ja persuli mikälie sekä kepulipappi. Kertonee priorisoinnissa käytettävistä painotuksista.

Simosen mielessä ratkaisuna häämöttää rahan jakaminen lisää hallintohimmeleihin ja yksityisille Attendoille, Espreille, Mehiläisille jamitäniitäonkaan.

En kiellä etteikö myös demulit ja vassulitkin olisi tehnyt omaa osaansa kuntien menojen lisäämisessä ja valtionosuuksien leikkaamisessa mutta ylivertaisesti suurimpia syyllisiä ovat sekoomus ja kekkulit, ihan itse sekä hallituksesta että kunnista käsin.

Toivottavasti äänestäjät kerran oppii sen mistä Heikki Harma, t.m.n. Hector, lauloi mainiossa laulussaan "Työttömän arkiviisu" (https://www.youtube.com/watch?v=7rBsWtOYuko)

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Seppo!

Nyt sinun pitäisi kyllä korjata tuo tekstisi "yksinkertaisesti kunnat ovat laiminlyöneet..." oikeaan muotoon "yksinkertaisesti pääosin KESKUSTAJOHTOISET kunnat ovat laiminlyöneet...".

Tästähän IL teki eilen yhteenvedon, jossa 23 kokonaisulkoistuksen tehneestä kunnasta 20 kunnassa Kepu oli suurin puolue ja niistä 11 kunnassa Kepulla oli yksinkertainen enemmistö. (siitä ei ollut mainintaa, oliko myös yksinkertaisten enemmistö)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Rahasta todellakin on kysymys, säästetään kun ei tarvitse palkata muuta henkilökuntaa:

"Paavolan ja Rytkösen mukaan kyseessä on laastariratkaisu. Heidän mielestään Suomessa ei olisi hoitajapulaa, jos hoitajat saisivat tehdä hoitotyötä. Ay-liitot ovat nostaneet esiin sen, että hoitajat tekevät nykyisin myös muita työtehtäviä, kuten esimerkiksi siivousta."

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/272396-suomen-val...

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"Rahat vanhustenhuoltoon ovat olleet olemassa. Kahden miljardin veronkevennyksistä olisi siirretty miljardi vanhustenhuoltoon. Kyse on ollut arvovalinnoista. Näin olisi poistettu noin miljardin rahoitusvaje vanhustenhuollosta."

"Palveluille ei ole ollut tarjolla laadukkaan hoidon ja hoivan vaatimia resursseja, ja osittain sen tuloksia on nyt nähty, Kröger sanoo viitaten esiin tulleisiin puutteisiin hoivakotien toiminnassa. Ongelmia on ollut niin Esperi Carella kuin Attendolla."

"Resurssit tarkoittavat rahaa. Jos ei ole rahaa, ei ole tekijöitä, ja jos ei ole tekijöitä, ei ole palveluja."

"Jos verrataan esimerkiksi bruttokansantuotteen perusteella tilannetta Ruotsiin ja Norjaan, Suomen koko vanhuspalveluissa voidaan puhua ainakin miljardin euron vajauksesta, sanoo Kröger."

"Miljardi euroa vuodessa tarkoittaisi siis sitä, että palvelut olisivat pohjoismaisella tasolla."

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/26868...

https://yle.fi/uutiset/3-10618988

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Olipa antoisaa sohaista aidosti tässä Jorma Nordlinin blogissa hieman nyt aktuelliin vanhushoivakotien toimintaan sitä kiitän kun niin antoisasti tulee persoonani mukaan tähän caseen.
Jokatapauksessa on selvää että markkinavoimat on pyörittäneet kunnat pyörryksiin nyt on heräämisen aika ja todeta että muutos tarvitaan.

Ei näiden 295 kunnan sekamelska sopimuksien tuomia poikkeamia nyt kuin terävöittämällä aktuellia valvontaa niinkuin nyt näyttä tapahtuvankin pääministeri Juha Sipilä on oikeassa sanoessaan että näiden isojen yhtiöiden johto on oikeudellisessa vastuussa.

Jälleen kerran toistan epäuskoisille että nyt on tuhannnen taalan paikka aloittaa vihdoin 14 vuoden veivaamisen jälkeen toteuttaa tämä uuusi sote ja maakuntamalli ja on päivänselvää että sitä joudutaan päivittämään aina aikaan mutta jostakin on aloitteva, se hetki on nyt.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Tässä kuviossa käy niin, ettei oppositio tule koskaan antamaan tästä sotesta minkäänlaista kunniaa hallituspuolueille, eli uudistuksen nimi todennäköisesti muuttuu ja tarkoittaa ihan eri asiaa. Sote on ollut käynnissä jo aikaisempien hallitusten aikana. Näin toimivat kaikki puolueet Keskusta mukaan luettuna. Kilpailijat eivät saa kunniaa uudistuksista, vaan heidän osuus pyritään aina häivyttämään.

Mielenkiintoista nähdä millä nimellä tämä uudistus on seuraavassa hallituksessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset