Jorma Nordlin

Työmarkkinatuet kuukausien ajalta saamatta

  • Lausunto odotti kuukausia siirtämistä Kelaan.
    Lausunto odotti kuukausia siirtämistä Kelaan.
  • Kela odottaa edelleen lausuntoa
    Kela odottaa edelleen lausuntoa

Näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin työvoimapoliittisen lausunnon siirrossa menee kuukausia. Mitä ihmettä Lindström on säätänyt sen työvoimahallintonsa kanssa? Toiminta on siellä sekaisin.

Vaimo opiskelee ammattiin ja on saanut siihen aikaisemmin ansiosidonnaista päivärahaa. Jo joulukuun 17. päivä lähetettiin ensimmäinen sähköposti vastuuvirkailijalle ja kerrottiin ansiopäivärahaoikeuden päättymisestä vuoden vaihteessa. 

Voi käydä niinkin, että jää TE-toimistosta johtuvista syistä tukia saamatta: "Työttömyysturvassa on 3 kk takautuva hakuaika, eli takautuva maksu on aivan mahdollista".

Kelassa on nyt hakemukseen lisätty tila: "Odottaa työ- ja elinkeinotoimiston lausuntoa." 7. helmikuuta on TE-toimiston virkailija antanut lausunnon sähköisessä nettipalvelussa, jossa kerrotaan, että lausunto toimitetaan myöhemmin. Asia on laitettu vireille TE-toimistoon jo joulukuussa ja vieläkin odotellaan! Suoraan sanottuna v***ttaa nämä työkkäritouhut ja nämä kun tietää, niin v***ttaa myös aktiivimalli ja Libströmin selitykset. Onneksi tulee vaalit.

Aktiivimalli tuskin toimii näin huonosti toimivassa työvoimahallinnossa. Ovatko työvoimapalvelut yhtä heikossa tilassa kuin vanhustenhoitokin? Ei ole mitään järkeä kehitellä mitään uutta työvoimahallintoon, jos perustoiminnotkaan eivät toimi. TE-toimistoon ei saa enää yhteyttä, ne vastaavat soittopyyntöihin jos jaksavat, asiakaspalvelua ei käytännössä ole ja mitään tietoa ei helposti saa mihin asia on jumiutunut.

Alkoi tapahtumaan hieman aktivoitumista viesteihin vastaamisessa, kun nyt helmikuun alussa työsähköpostilla otin yhteyttä vastuuvirkailijaan. Sitä ennen vaimon sähköpostilla oli vuodenvaihteen jälkeen ainakin kolme kertaa yritetty saada yhteys. Ei ole ihan oikeasti nykyaikaa kun TE-toimiston kanssa asioita joutuu hoitamaan 20 vuotta vanhalla menetelmällä, eli sähköpostilla. Internetsivusto eli sähköinen palvelu, jonne kirjaudutaan pankkitunnuksilla, on niin heikkotasoinen, ettei siellä voi saada asiaansa muuten vireille, kuin jättämällä soittopyyntöjä sen kautta ja toivomalla parasta, jos vaikka muistaisivat soittaa. Arvaan jo, mistä on kysymys, koska minulla on kokemusta asiakkuuden- ja asianhallintajärjestelmistä, sekä tikettijärjestelmistä.

"Saas" nähdä minkälainen sotku työvoimahallinnon kanssa on edessä, kun vaimoni aloittaa kesätyöt ja keikkatyöt opiskelujen ohella.

Olen työvoimahallinnon touhuja seurannut jo 80-luvulta lähtien. 90-luvun lamasta lähtien tähän päivään asti näytöt ovat sitä luokkaa, jossa voi todeta että toivo on jo menetetty. Työvoimahallinnon maine julkishallinnon sisälläkin on huono, sitä pidetään jäykkänä, hitaana ja teknologisesti alikehittyneenä. Tunnen tämän asian, koska olen työskennellyt useiden julkishallinnon projektien parissa. Esimerkiksi kuvaavaa oli erään ulkopuolisen konsultin reaktio, kun eräässä projektissa ehdotettiin tietojärjestelmäyhteistyötä työvoimahallinnon kanssa. Hän nosti kädet pystyyn heti, eikä suositellut sellaista.

Työvoimahallinnossa pitäisi tehdä suuri organisaatiouudistus ja sinne pitäisi palkata pääjohtaja, sellainen henkilö kun on verohallinnossakin. Verohallinto on kehittynyt valtavasti ja työvoimahallinto on jäänyt ongelmiensa kanssa paikalleen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Hei ihan oikeasti miten voi olla mahdollista, että isoon organisaatioon asioita laitetaan vireille lähettelemällä sähköposteja vastuuvirkailijoille? Näin toimittiin jo joskus 20 vuotta sitten. :-D

Ehdottomasti pitää olla asianhallintaan kytketty tikettijärjestelmä johon asiakkaat sähköisesti voivat tehdä tiketin, jolloin sillä on automaattinen seuranta ja asiakkaalle menee tieto missä tilanteessa asian käsittely on, sekä tikettejä seuraa muutkin kuin se kenen hoidettavana se on.

Tämä sähköpostin kanssa pelleily oikeasti kertoo missä tilassa työvoimahallinto on. Siellä on myös voimassa Hollywood-periaate: "Älä soita meille, vaan me soitamme teille." Siis soittopyynnöt, jotka toimivat erittäin huonosti.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Käviköhän Lindströmille niin, että sai työministerin salkun, kun vanhanaikaisen työvoimahallinnon kanssa puuhastelua ei kukaan muu halunnut. ;-)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu
Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Juuri näin. Vastikkeellisuudet eivät voi toimia, koska hallinto ei toimi.

Mielenkiintoista nähdä mikä sotku Kelan ja työkkärin kanssa on vielä tulossa, kun vaimo aloittaa kesätyöt ja keikkatyöt.

Tällainen työvoimahallinnon toimivuus ennakoi lisää ongelmia.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Minun viimeinen havainto työkkärissä käydessäni oli, että heidän tietokonejärjestelmänsä oli täysin tukossa ja virkailijakin tuskaili asian kanssa, että passitti minut takaisin kotiin kuittaamaan tietokoneellani ja raportoimaan miltä asia minulle näyttää. Veikkaisin, että tukkoinen asiakkaiden hallintajärjetelmä on monen toimimattoman asian syy työkkärin toiminnoissa. Tuo toimimattomuus voi olla tomistokohtaista.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Arvaan mistä on kysymys, sen verran tunnen julkishallintoa, kun työkokemusta sekä yksityissektorilta ja julkishallinnosta.

Todennäköisesti jokainen toimisto, tai alueiden toimistot ovat säädelleet toimintatapansa ihan erikseen tehneet siten päällekkäistä työtä.

Vastuuvirkailijat pyytävät lähettämään sähköpostia, viestit jäävät vastuuvirkailijan taakse ja vanhanaikaisessa järjestelmässä ei ole mitään kunnollista seuranta-automatiikkaa asioiden hoitamiseen.

Työvoimahallinnon sähköinen palvelu, johon kirjaudutaan pankkitunnuksilla kertoo karulla tavalla mistä on kysymys. Todennäköisesti palvelumuotoilut ja käytettävyyssuunnittelut on jätetty tekemättä sen osalta.

Sen kautta ainoa kontaktikanava työvoimahallintoon asiakkaan suunnasta on soittopyynnön jättäminen, mikä on aivan uskomatonta nykyaikana. :-D

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Kyseessä on ilmiö jota kutsun nimella "tarkoituksellinen digitalisoimattomuus".

Asialle ei ole tarkoituskaan tehdä mitään, koska digitalisoimattomuudella voidaan hankaloittaa asiakasta, jotta hän ei käyttäisi "palvelua".

Toinen hyvä esimerkki takoituksellisesta digitalisoimattomuudesta on terveyskeskusten ajanvaraukset ja jonotus.

Yritin saada ajanvarauksen. Netissä ei ollut vapaita aikoja. Yritin saada aikaa soittamalla, mutta oltuani jonossa yli tunnin luovutin.

Siispä kävin kysymässä aikaa luukulta. Samalla kysyin kuinka monta soittoa tulee päivässä. Vastaus noin 600. 8 terveysasemaa * 600 tuntia päivässä jonotusta on luokkaa 5000 tuntia. Vuodessa tuo tekee luokkaa miljoona tuntia.

Miljoona tuntia turhaa jonotusta vuodessa pelkästään Tampereella, jotta vain saataisiin karsittua ihmisiä jonosta saamasta tarpeellista palvelua.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minä en kuule, mutta tein muutoksen yhteystiedoissani, että poistatin puhelinnumeroni ja tämän kautta he alkoivat sähköpostittelemaan, sitä ennen heidän piti soittaa minulle vaikka se oli mahdotonta.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Kun tekisivät edes sillä 20 vanhalla metodilla eli viestittelisivät sähköpostilla. :-D

Nyt olen lähettämässä sähköpostia vastuuvirkailijalle ja lähetän sen samalla heidän kirjaamoon ja liitän kuvan Kelan järjestelmästä jossa näkyy, että Kela odottaa vieläkin Työ- ja elinkeinotoimiston lausuntoa. Laitankin kuvan tämän blogikirjoitukseen, poistan siitä tietyt tiedot näkyvistä.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Minulla oli kerran asiaa vastuuvirkailijalle ja lähetin hänelle kysymyksen sähköpostilla kirjaamon kautta. Päätin varmistaa asian kirjaamosta (sinne on puhelinnumero) ja niinhän meiliä ei ollut "vielä" välitetty virkailijalle. En saanut viestiini virkailijalta vastausta ja kun myöhemmin kysyin vastuuvirkailijalta asiasta, niin hän ei kuulemma ollut tuona päivänä ollut toimistossaan. Näin. Se automaattikuittaus kirjaamosta ei vielä takaa viestin välittymistä eteenpäin.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #11

Siellä on aivan hölmö systeemi, todennäköisesti pyörittelevätkö asiakasviestintää Outlookin kautta? :-D

Jos olisi asianahallinta- ja tikettijärjestelmä, niin jäisi talteen roikkuvat asiat ja nähtäisiin, kuka ei ole hoitanut, tai laittanut asiaa eteenpäin. Sellainen taitaa ollai jo aivan scifiä työvoimahallinnolle.

Työvoimahallinnosta kertoo paljon, että heillä on jo 2000-luvun alusta asti ollut työpaikkailmoitusten internetsivusto ja se jäi niin pahasti jälkeen, joten kilpailijat esimerkiksi Oikotie, ottivat työpaikkailmoitukset haltuun. Yleensä ihmiset katsovat työpaikkailmoituksia muualta kuin TE-hallinnon sivuilta.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Vaikuttaa ihan normaalilta. Eli huonostihan nykyjärjestelmä toimii. Perustulo ja asioiden muukin yksinkertaistaminen toisi säästöjä (pitkällä tähtäimellä ajatellen toki).... Johan monella uhkaa mennä hakemusrumbassa mielenterveyskin kaikkien pykälien ja valituksien kanssa (eikä usein ole voimavaroja tai tietoa edes tukien hakemiseen saati valituksien tekemiseen).

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Tämä on tämän hallituksen saavutuksista eduskuntavaalien lähestyessa suorastaan idioottimainen näyttö. Näytöt ratkaisevat eivätkä puheet ja vaaliohjelmat. On vakava varoitus mitä on myös sotesta seuraamassa tämän ajan julkishallinnon kulttuurissa. Aktiivimallin kanssa useat työttömät ovat varmasti vaikeuksissa jatkossakin.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Jättääkö työministeri Lindström seuraajallensa sekaisin olevan työvoimahallinnon?

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kyllä ne ongelmat olivat jo ennen Lindströmiäkin. Eikä aktiivimalli sinänsä ole kuin rikkana rokassa. Ongelman ydin on siinä, että heikoimmassa asemassa olevat joutuvat heilumaan Kelan, työkkärin ja kunnan sosiaaliviraston Bermudan kolmiossa. Se on kuin pyörre, josta voimat eivät helpolla riitä poistumiseen.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Aktiivimallin liityvät prosessit eivät ole automatisoitu. Aina kun virkailija joutuu jotain tekemään tulee ongelmia, koska ei ole resursseja.

Vain automatisoitujen prosessien avulla voidaan saada aikaiseksi toimivia uudistuksia.

Lindströmin aikana työvoimahallinnosta lähti asiakaspalvelu ja aktiivimalli sotki sen, määräaikaishaastattelut veivät resurssit asiakaspalvelusta. Joten on huonommassa tilanteessa kuin ennen.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #16

Tuokin on, ei suinkaan uusi, vaan vanha normaali. Lisätään tehtäviä mutta ei resursseja. Mutta joo, ei aktiivimallissa ole mitään puolustettavaa, vaikka se on ilmeisesti joitakin myös aktivoinut. Ehdottomasti tämän hallituksen heikoin idea.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Perustulo tuon kaiken tilalle!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset